A-kassor slarvar med statistiken
ARBETSLIV. När a-kassorna registrerar åtgärder efter att en arbetslös medlem har fått sin ersättning ifrågasatt av Arbetsförmedlingen blir det många gånger fel. I förlängningen innebär det att politiken grundas på felaktiga uppgifter.
Kristina Gauthier Reberg
ReporterUnder arbetet med en rapport om a-kassornas sanktioner mot arbetslösa medlemmar som missköter sig upptäckte Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, att kassorna systematiskt registrerade en del typer av ärenden fel.
Det kunde handla om att a-kassan registrerade att de inte hade utfärdat någon sanktion eller avskrivit ärendet, samtidigt som det fanns beslut om sanktion. I andra fall registrerades ett ärende som att sanktion hade utfärdats trots att det inte fanns något sådant beslut.
Fel i en tredjedel av fallen
Slarvigast av alla var Skogs- och lantbrukstjänstemännens a-kassa, som registrerade en tredjedel av ärendena fel. Andra med stor andel felregistreringar var a-kassorna för Sveriges entreprenörer, handelsanställda, livsmedelsanställda och Unionens a-kassa.
”Att registreringen är rättvisande är viktigt av flera anledningar. Inte minst är det viktigt för att regeringen ska kunna följa reformer på området och för att lagstiftningsarbetet ska kunna ske på ett fullgott underlag”, konstaterar IAF.
Under intervjuer med handläggare på a-kassorna har IAF fått beskedet att deras fokus ligger mer på att beslutet ska bli rätt än att ärendena ska registreras rätt.
Handläggarstöd saknas
Sedan det nya systemet med indragen ersättning infördes hösten 2013 har det inte heller funnits något handläggarstöd från A-kassornas samorganisation att luta sig mot. Samorganisationen arbetar med ett nytt handläggarstöd som ska vara färdigt senare i höst.
Efter att ha bringat reda i de felaktiga registreringarna konstaterar IAF att i genomsnitt 43 procent av underrättelserna från Arbetsförmedlingen om ifrågasatt ersättning granskas närmare av a-kassorna. I de ärenden som prövas blir det i 78 procent av fallen en sanktion.
Men det är stor skillnad i åtgärder mellan olika a-kassor, visar rapporten från IAF. Det kan bero på att det finns skillnader i andelen ifrågasatta medlemmar som svarar på förfrågningar från sin a-kassa. Men det skulle också kunna bero på att a-kassorna är olika stränga i sina bedömningar, skriver IAF.
Om en person som är registrerad som arbetslös inte står till arbetsmarknadens förfogande, eller struntar i att söka jobb eller lämna aktivitetsrapport skickar Arbetsförmedlingen en underrättelse till en meddelandebank. Om personen får ersättning från a-kassan går underrättelsen vidare dit. A-kassan kan välja att inte göra en närmare prövning av rätten till ersättning, och avskriva ärendet. Om rätten till ersättning prövas kan det leda till sanktioner. Sanktionerna trappas upp varje gång, från varning till förlorad rätt till ersättning. |