Debatt

Barn drabbas av Försäkringskassans vantolkningar

Föräldraavdraget måste avskaffas eller sänkas kraftigt för att barn ens ska få samma möjlighet till assistans enligt LSS som innan lagändringen. Det skriver Christian Källström, chefsjurist Frösunda personlig assistans. 

”Föräldraavdraget måste avskaffas eller sänkas kraftigt för att barn ens ska få samma möjlighet till assistans enligt LSS som innan lagändringen”, skriver debattören. 
”Föräldraavdraget måste avskaffas eller sänkas kraftigt för att barn ens ska få samma möjlighet till assistans enligt LSS som innan lagändringen”, skriver debattören. Foto: Susanna Persson Öste/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Försäkringskassan publicerade nyligen en rapport om lagändringen Stärkt assistans och det schabloniserade föräldraavdraget. En viktig slutsats i rapporten är att ”de flesta barn som får avslag på ansökan om assistans skulle fått det även utan föräldraavdrag”.

Avsikten med det nya schabloniserade föräldraavdraget var att höja rättssäkerheten, inte att fler barn skulle beviljas assistansersättning. Men en bieffekt av det nya föräldraavdraget blev istället försvagad rätt till assistans eftersom barn nekas eller får indragen personlig assistans.

Föräldraavdraget är för stort

Vi på Frösunda arbetar med flera fall i båda dessa kategorier, där barn inte får hjälp, som visar på ett stort behov av en förändring av regelverket. Vår analys visar tydligt att föräldraavdraget är för stort i förhållande till de tidigare avdragen för föräldraansvar och i förhållande till vilka hjälpbehov barn normalt anses ha.

Det är uppenbart att det inte är hållbart och att det medför en allvarlig försämring av barns rätt till personlig assistans och assistansersättning.

I synnerhet barn mellan 7 och 12 år är drabbade. Och när det egentligen inte borde göras avdrag alls för grundläggande behov efter 7 års ålder (eftersom barn normalt sett klarar av det mesta av sina grundläggande behov) visar Försäkringskassans nya rapport att 5-10 procent av avslagen i åldrarna 7 till 10 år beror på just föräldraavdraget.

Det är också en högre gräns för rätten till statlig assistansersättning från Försäkringskassan än för kommunal personlig assistans enligt LSS. Det vore därför naturligt att avdraget för föräldraansvar hade mindre påverkan i de ärenden som Försäkringskassan handlägger. Föräldraavdraget påverkar dock barns rätt till personlig assistans i mycket stor utsträckning, och barn blir av med sin assistans på grund av lagändringen.

Det Försäkringskassan numera också gör, som inte gjordes tidigare, är att bedöma om hjälpbehovet beror på funktionsnedsättningen:

”I en handfull beslut har ett behov av hjälp inte beaktats eftersom det har bedömts bero på en aktivitetsbegränsning som inte är eller skulle kunna vara en följd av barnets funktionsnedsättning, utan istället endast är hänförlig till barnets ålder”, skriver Försäkringskassan.

Alltså, först nekas ett antal barn assistansersättning efter Försäkringskassans subjektiva bedömning av vilka hjälpbehov som beror på ålder. Sedan är det ytterligare 5-10 procent barn i åldrarna 7 till 11 år som nekas assistansersättning på grund av det schabloniserade föräldraavdraget.

Det är uppenbart att det inte är hållbart och att det medför en allvarlig försämring av barns rätt till personlig assistans och assistansersättning.

Måste avskaffas 

Föräldraavdraget måste avskaffas eller sänkas kraftigt för att barn ens ska få samma möjlighet till assistans enligt LSS som innan lagändringen.

Försäkringskassan påpekar dessutom att ”det finns andra lagändringar som trädde i kraft 2023 som har påverkat beslutsutfallet. Vi vet till exempel att införandet av de nya grundläggande behoven, förebygga skada vid en psykisk funktionsnedsättning och löpande stöd vid ett medicinskt tillstånd, har lett till att fler barn har beviljats assistansersättning.”

Den enda förbättring vi kan se i vårt dagliga arbete är att det blivit lättare för barn med epilepsi att beviljas assistans. Men när det gäller assistans för att förebygga skada vid en psykisk funktionsnedsättning har vi helt motsatt uppfattning än Försäkringskassan.

Vi upplever att Försäkringskassan gör så inskränkta tolkningar av rätten till assistans för förebyggande stöd att det har blivit svårare att få assistans än tidigare, när det beviljades assistans för aktiv tillsyn som förutsatte ingående kunskaper.

Att kriteriet ingående kunskaper togs bort borde ha lett till att det blev enklare för barn med autism och utvecklingsstörningar att få assistans. Men det blev tvärtom.

Det är uppenbart att dubbla avdrag och ett alldeles för högt schablonavdrag, medför en allvarlig försämring av barns rätt till personlig assistans och assistansersättning.

Vi ser det som absolut nödvändigt att föräldraavdragsschablonen ändras för att återställa rätten till assistans för barn. Andra lagändringar är också önskvärda men så länge Försäkringskassan fortsätter att vantolka alla lagändringar kommer det inte ske någon förbättring av rätten till assistansersättning.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024