Debatt

Lundgren (SD): Dags att EU agerar mot den ”moderna slavhandeln”

DEBATT. Transportchaufförsyrket måste göras mer attraktivt då behoven väntas öka kraftigt de kommande åren. För att detta ska ske måste EU sätta stopp för importen av billig arbetskraft från länder utanför EES, skriver europaparlamentarikern Peter Lundgren (SD).

Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Av: Peter Lundgren (SD)
Ledamot Europaparlamentet

 

I Danmark avslöjades det nyligen att det stora åkeriet Kurt Beier använder sig av lågavlönade förare från Filippinerna, som lever under miserabla förhållanden. Åkeriet och dess polska dotterbolag samt en speditör har därefter anmälts för bland annat människohandel och tvångsarbete. Bristen på chaufförer i hela EU är påtaglig och utgör troligen en av anledningarna till att åkeriet i fråga valt att anställa från Filippinerna.

Arbetskraft från andra länder

Spanien, Tyskland och Storbritannien står inför stora pensionsavgångar inom de närmaste 15 åren. Polen saknar enligt en undersökning från PwC redan 100 000 chaufförer och i Sverige behöver vi utöka antalet chaufförer med cirka 50 000 inom tio år enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

Polen har angripit problemet genom att ta in arbetskraft från länder utanför EU. 65 192 förartillstånd delades ut i Polen under 2017. Enligt uppgifter från de polska myndigheterna tycker man sig kunna ana en upptakt i utfärdanden av förartillstånd i år. Siffran ska jämföras med ”noll” tillstånd utfärdade av Storbritannien, Irland och Danmark. Totalt utfärdades 108 233 förartillstånd av medlemsländerna under 2017 enligt siffror från EU-kommissionen

Om den seriösa åkerinäringen ska överleva, måste vi sätta stopp för den chaufförsimport som sker främst via Polen idag. Vi måste även satsa på effektivare kontroller av yrkestrafik på vägarna för att på så sätt öka möjligheterna att stävja transportfusket

Ett förartillstånd är en nödvändig handling för en icke EES-medborgare som ska anställas som chaufför inom internationell godstrafik i en EU-medlemsstat. Tillståndet är en garanti för att föraren är anställd under kollektivavtalsenliga former och att föraren har den yrkeskompetens som krävs, utöver körkortsbehörigheten. Genom att anställa förare från bland annat Ukraina och Vitryssland, har Polen täckt upp för en del av behovet i internationell godstrafik.

Bra regler men kontrollerna behöver skärpas

Kriterierna för att få ett förartillstånd är tydliga och behöver inte skärpas. EU bör däremot kontrollera att varje medlemslands transportmyndighet sköter sina åtaganden i enlighet med kraven i Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) nr 1072/2009.

Det frikostiga utfärdandet av förartillstånd har sannolikt till syfte att hjälpa transportörerna att kunna anlita chaufförer. Men det hjälper tyvärr inte branschen att locka unga européer till yrket eftersom näringen riskerar att stämplas som oseriös.

Transportbehovet ökar  

Enligt många speditörer ökar transportbehovet ständigt. Det borde rimligtvis driva transportpriserna uppåt, och därmed ge ökat utrymme för avtalsenliga löner till förarna och i slutändan också höja yrkets status.

I dag går spiralen i motsatt riktning åtminstone vad gäller ersättningen till åkerierna, med några få undantag. Mest lidande blir chaufförerna som får dra det kortaste strået.

Erfarna och kompetenta förare från öst söker sig till länder där lönerna är högre än i hemlandet. Det vakuum som uppstår i förarnas hemländer suger in förare från länder utanför EES vilket bidrar till löne- och social dumpning i branschen. 

Chaufförsimporten bör stoppas 

Om den seriösa åkerinäringen ska överleva, måste vi sätta stopp för den chaufförsimport som sker främst via Polen i dag. Vi måste även satsa på effektivare kontroller av yrkestrafik på vägarna för att på så sätt öka möjligheterna att stävja transportfusket.

Genom att skapa ordning och reda i branschen kan vi återigen göra arbetet attraktivt för unga att söka sig till.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024