Aron Modig: Befängt att ministern styr om läroböcker
SKOLA. Riksdagsledamoten Aron Modig (KD) anser att det är befängt att utbildningsminister Gustav Fridolin kallar upp läromedelsförlagen till departementet för att diskutera förekomsten av andelen kvinnor i skolans historieböcker.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareBakgrunden är att Dagens nyheter i förra veckan granskade hur stor andel av personerna i historieböckerna som är kvinnor. Genomsnittet var 13 procent. Dessutom sjönk andelen ju närmare nutid man kommer i historiebeskrivningen, alltså under den tid då det blivit vanligare med inflytelserika kvinnor. Ganska snart efter publiceringen förklarade Gustav Fridolin att han skulle bjuda in förlagen för att diskutera jämställdhet i historieböckerna.
Undrar om acceptabel andel kvinnor
Aron Modig reagerade på detta och har ställt en skriftlig fråga till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Modig undrar vilken ”procentandel kvinnor av de namngivna personerna i en historiebok för årskurserna 7–9 som utgör en för ministern och regeringen acceptabel nivå?”
Det är inte för att procentandelen i sig är så intressant utan för att Modig vill visa på det han anser vara detaljstyrning från ministerns sida.
– Det är befängt att utbildningsministern verkar göra en ansats att försöka styra detta, skriver Aron Modig i ett mejlsvar till Altinget.
Det är befängt att utbildningsministern verkar göra en ansats att försöka styra detta
Aron Modig
Riksdagsledamot, Kristdemokraterna
Vilken andel kvinnor/män tycker du själv borde vara rimligt i historieböckerna?
– Det är inte min uppgift som riksdagsledamot att bestämma vad som ska finnas med i enskilda läroböcker. Läromedelsförfattarna gör, utifrån av riksdagen fastställda dokument för skolan, en avvägning av vad som bör finnas med i böckerna.
Professionen kan avgöra
Aron Modig anser att det räcker med styrning via lagar.
– Riksdagen fastställer skollag och läroplaner för skolan, vilka naturligtvis ska ligga till grund för undervisningen och skolans övriga verksamhet. Hur lärarna sedan väljer att lägga upp undervisningen inom ramen för dessa dokument måste vara upp till dem, skriver Modig.
Utbildningsdepartementet har kontaktat läroboksförlagen men datum för mötet är inte bestämt ännu.