”Det är något som inte fungerar i klassrummen”
SKOLA. Beatriz Pont från OECD rekommenderar breda reformer för att förbättra lärarutbildningen och för att få ett tydligt ansvarstagande i skolan. Mycket måste göras för att få undervisningen att fungera igen.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare– Sverige ligger inte bara långt ned i PISA-undersökningarna. Det är det land som faller snabbast, sade Beatriz Pont, senior policy analyst på OECD under en pressträff på tisdagen.
Hon har tillsammans med forskare och experter utvärderat den svenska skolan på uppdrag av den förra regeringen.
Sverige faller snabbast
Det är samma mörka bild som tidigare målats upp av internationell expertis. Eleverna i den svenska skolan presterar dåligt, jämfört med andra OECD-länder. Sverige faller snabbast av alla i undersökningarna och fallet är brett.
– Det gäller både hög- och lågpresterande elever, sade Beatriz Pont.
Ni måste få ett system där barnen vill gå till skolan och stanna i skolan
Beatriz Pont
Genom att korsa resultat från rena kunskapsundersökningar med enkätsvar från elever kan de sätta fingret på vad som fallerar.
– Det är något som inte fungerar i klassrummen, förklarar Beatriz Pont.
Problemlista
Viljan hos elever och lärare finns där. Men det är själva undervisandet som inte fungerar. OECD-forskarna pekar på att lärarutbildningen måste bli bättre. Men det finns också andra orsaker i det svenska skolsystemet, enligt OECD:
- Disciplinproblem
- Svenska lärare har mer administration än OECD-snittet
- Hög grad av decentralisering utan tydligt ansvarstagande
- Det fria skolvalet höjer inte resultaten
- Luddig måluppfyllelse och låga förväntningar om vad eleverna ska lära sig
Medicinen för svensk skola blir utifrån dessa problem. OECD:s experters slogs av att elever, föräldrar och lärare har svårt att säga vem som är ansvarig när undervisningen inte fungerar. Svenska skolan måste bort från en kultur där man skyller på varandra. Det krävs ett tydligt ansvarstagande där det också går att utvärdera måluppfyllelse för ansvaret, resonerar OECD.
– Vem vill bli lärare i dagens svenska skolmiljö, frågade Beatriz Pont retoriskt. Hon anser att läraryrkets status måste höjas.
OECD anser också att förväntningarna på eleverna ska höjas och att tydliga system för utvärdering införs. Miljön för lärarande kan förbättras avsevärt.
– Ni måste få ett system där barnen vill gå till skolan och stanna i skolan, sade Beatriz Pont.