Debatt

Ge även rörelsehindrade barn rätt till rörelse

Folkhälsomålet om att främja fysisk aktivitet handlar om att det är bra för människor att röra sig. Det sambandet är lika giltigt för barn med neurologiska rörelsehinder, skriver Lars Mullback, filmregissör, Ingrid Liljeroth, Johan Klinthammar och Helene Öberg.

Vi hoppas seminariet blir startskottet för att samhället ökar sitt fokus på att alla oavsett funktionsförmåga har rätt att utveckla rörelseförmåga och att få röra sig, skriver debattörerna.
Vi hoppas seminariet blir startskottet för att samhället ökar sitt fokus på att alla oavsett funktionsförmåga har rätt att utveckla rörelseförmåga och att få röra sig, skriver debattörerna.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

2018 beslutade regeringen om ett nytt folkhälsopolitiskt delmål: Ett samhälle som främjar ökad fysisk aktivitet. Ambitionen är säkert att målet ska gälla alla. Vi menar att mycket återstår för att det ska bli verklighet. Människor med rörelsenedsättning där CP-skadade barn är en stor delgrupp, lämnas utanför. Den enda rörelseträning som habiliteringen erbjuder dessa barn, är i bästa fall 30 minuter i en bassäng var fjortonde dag. Standardinsats för dessa barn, i traditionell habilitering är tvärtom att begränsa deras möjlighet till fysisk aktivitet. Barnen spänns fast i el-rullstolar, stå-skal och skenor redan i 2-årsåldern. Det är långt innan barnen ens har fått försöka att röra sig och upptäcka sin kropp.

Ett medel som passiviserar

Att spänna fast barnen görs med goda avsikter och det går att få fram viss detaljevidens för att det hjälper dem. Samtidigt är fastspänning ett medel, som otvivelaktigt passiviserar och tar ifrån barnet både upplevelsen av sin egen kropp och möjligheten att ens försöka lära sig hantera sina svårigheter med egna medel. Det saknas tyvärr forskning på hur habiliteringens standardiserade insatser påverkar barnens mentala mognad och utvecklingsförmåga.

Folkhälsomålet om att främja fysisk aktivitet handlar om att det är bra för människor att röra sig. Det sambandet är lika giltigt för barn med neurologiska rörelsehinder. Rörelse stimulerar barns utveckling och inlärning.

Internationellt finns specialpedagogik kopplat till rörelsehinder, på motsvarande sätt som vi i Sverige har särskilda specialpedagogutbildningar för att undervisa elever med hörsel- eller synnedsättning. Ungern och Storbritannien är två länder där det går att utbilda sig till specialpedagog med inriktning på konduktiv pedagogik. Konduktiv pedagogik är ett arbetssätt för att stödja barn med rörelsenedsättnings generella utveckling och för att utveckla deras rörelseförmåga. Arbetssättet har funnits i Sverige i 25 år, som fristående skolor, daglig verksamhet och intensivträning i Skåne, Göteborg och Stockholm. Men utbildningen saknas, medarbetarna har fått sin akademiska utbildning utomlands, och flyttar till Sverige och lär sig svenska för att det ska vara möjligt med konduktiv pedagogik även här.

Återkommande hotade av nedläggning

Verksamheterna är återkommande hotade av nedläggning. Det sker just nu i Region Stockholm där politikerna beslutat att sluta erbjuda konduktiv pedagogik, för att istället hänvisa barnen tillbaka till habiliteringens begränsade utbud. Brist på evidens är en återkommande ursäkt bakom nedläggningshoten. Konduktiv pedagogik är klassat i den evidensgruppering som innebär att det inte finns evidens vare sig för eller emot. Habiliteringen använder själva behandlingar som likt konduktiv pedagogik vare sig har evidens för eller emot, eller som saknar evidens. Om habiliteringens egna verksamheter ställs inför samma evidenskrav som konduktiv pedagogik, skulle endast 16% av de insatserna kunna fortsätta användas.

Den 27 september ordnar riksdagsledamöterna Mats Wiking och Malin Danielsson ett seminarium som uppmärksammar att människor med rörelsenedsättning har rätt till, och behov av rörelse och rörelseutveckling. Vi hoppas seminariet blir startskottet för att samhället ökar sitt fokus på att alla oavsett funktionsförmåga har rätt att utveckla rörelseförmåga och att få röra sig. Två viktiga steg för det är en svensk specialpedagogisk inriktning med fokus på rörelsehinder och ett slut på nedläggningshot av verksamheter med konduktiv pedagogik.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024