Kilometerskatten fortfarande vid liv
KORTNYTT. Regeringens ambition är fortsatt att hinna lägga fram ett omarbetat förslag på en vägslitageavgift för tunga transporter. "Jag tror att det kommer att komma under våren" säger klimatminister Isabella Lövin.
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetI den klimatfärdplan som Miljöpartiet presenterade i veckan finns införandet av en vägslitageskatt med bland de 142 punkterna. Hela godskedjan måste klimatoptimeras, enligt partiet, "vilket innebär att en differentierad avståndsbaserad skatt, en så kallad vägslitageskatt, måste införas på lastbilstrafiken".
Men frågan om en vägslitageavgift lever fortsatt även inom regeringen, enligt Isabella Lövin (MP), språkrör och klimatminister. Det är en viktig princip att de tunga transporterna betalar för den infrastruktur som man sliter på, påpekar hon. Regeringen satsar fortfarande på att kunna presentera ett nytt omarbetat förslag inom mandatperioden, under våren.
– Det som har varit knäckfrågan handlar om hur det drabbar där man inte har alternativ transportslag. Det är den frågan som man försöker hitta en lösning på, säger Isabella Lövin till Altinget.
När utredaren Vilhelm Andersson för ett år sedan lade fram förslaget på en vägslitageavgift för tunga transporter fick det hård kritik för att enbart vara en skatt på avstånd, som vare sig tar geografiska förhållanden eller klimatpåverkan. Regeringen meddelade snart att man skulle fortsätta utredningsarbetet, inom finansdepartementet.
LÄS OCKSÅ: Krav på klimathänsyn i ny km-skatt