Nya EU-regler om cabotage kan bli verklighet
KORTNYTT. Nya EU-regler syftar att stoppa transportföretag att fuska med användningen av lastbilar och chaufförer från låglöneländer.
Axel Berggren
JournalistDet handlar om regler som begränsar så kallad cabotagetrafik. Cabotage är när en lastbilschaufför till exempel anlänt till Sverige med last från ett annat land och därefter utför en inrikestransport inom Sverige, för att slippa köra med tom last tillbaka.
De nya reglerna ska innebära att en utländsk lastbil efter att ha utfört tre inrikeskörningar i Sverige tvingas till en “avkylningsperiod” på fem dagar då lastbilen inte får befinna sig i Sverige. Dessutom för att se till att reglerna följs införs ett krav på en ny generation smarta färdskrivare som måste finnas i varje lastbil.
Cabotagesystemet har kritiserats eftersom chaufförer från låglöneländer i framför allt östra Europa utnyttjas för transporter i länder där det är betydligt dyrare att använda inhemska chaufförer och åkerier.
– Nu har vi fått ökade möjligheter för att kontrollera trafiken. Vi har fått till justare regler för de som jobbar inom transportsektorn och vi får också en ökad trafiksäkerhet i och med den här regleringen, säger infrastrukturminister Thomas Eneroth till Arbetet om de nya reglerna.
Nu är det upp till EU-parlamentet att ta ställning till förslagen innan en slutförhandling med ministerrådet kan inledas.