Debatt

Paula Bieler Eriksson: Verkar snarare som att SAMI missförstår mig

De efterfrågade förändringarna av upphovsrätten kringgår klassisk avtalsrätt. SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) kan argumentera för att det är rimligt, men de borde även tillstå att detta innebär avsteg från fri avtalsrätt. Det skriver Paula Bieler Eriksson i en slutreplik.

Jag önskar att upphovsrätten inte endast uppdaterades för att på nya sätt begränsa spridningen av bra verk, utan också sågs över ur ett tillgängliggörande perspektiv, skriver debattören.
Jag önskar att upphovsrätten inte endast uppdaterades för att på nya sätt begränsa spridningen av bra verk, utan också sågs över ur ett tillgängliggörande perspektiv, skriver debattören.Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT
Paula Bieler Eriksson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Jag vill börja med att tacka SAMI för att de vill reda ut eventuella missförstånd. Men när jag läser deras replik verkar det snarare som att de har missförstått mig än att jag har missat något väsentligt.

Läs också

Först påstås att jag blandar ihop utövare och upphovsmän. Nu använde jag flera olika begrepp, bland annat var jag noga med att skriva upphovsmän och konstnärer för att poängtera att det rör en bredare grupp än endast upphovsmännen. Även ordvalen skapare och artist var ämnade att innefatta båda grupper. Men visst, jag hade kunnat vara tydligare och explicit skriva utövare.

För övrigt vill jag nämna att Europaparlamentet genom att anta direktivet endast har visat vad de valda ledamöterna anser.

Kringgår systemet

Däremot har jag svårare att acceptera påståendet att de efterfrågade förändringarna inte skulle kringgå klassisk avtalsrätt. Det kanske inte är så man själv motiverar det hela, och därmed är det inte heller det man anser vara syftet, men själva poängen är ju att staten ska reglera en ersättning som inte kan avtalas bort. Jag kan inte se hur detta inte skulle vara att kringgå ett system där parterna själva och fritt formar de avtal som gäller dem emellan – den klassiska avtalsfriheten som är grundläggande i generell avtalsrätt.

SAMI kan absolut argumentera för att de tycker det är rimligt med en sådan reglering, men när de själva skriver att syftet är att ”hjälpa en svagare avtalspart” borde de också tillstå att detta innebär avsteg från klassisk, fri avtalsrätt.

För övrigt vill jag nämna att Europaparlamentet genom att anta direktivet endast har visat vad de valda ledamöterna anser. Det har beslutats att upphovsrätten måste anpassas till nya tider, men det är inte ”visat”.

Tillgängliggörande perspektiv

Avslutningsvis vill jag dock upprepa att jag självklart anser att skapare – vare sig de är upphovsmän eller skapare av en enskild version/inspelning – ska få lön för sitt arbete. Jag ser gärna att de får en större andel av mina strömningsavgifter, även om jag inte tror att det måste ske genom lagstiftning. Jag önskar dock att upphovsrätten inte endast uppdaterades för att på nya sätt begränsa spridningen av bra verk, utan också sågs över ur ett tillgängliggörande perspektiv.

Läs tidigare inlägg i debatten

Modern upphovsrätt är en förutsättning för framgångsrikt musikskapande

Det är välkommet att Paula Bieler Eriksson uppmärksammar en fråga som förtjänar betydligt mer utrymme, men hon tycks missförstå utredningens syfte och varför upphovsrätten i Sverige och EU behöver moderniseras. Det skriver SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation).

Tänk om upphovsrätten hade tillgänglighet i fokus

Krönika av Paula Bieler Eriksson.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024