Rik förälder kompenserar för fattig skola
FORSKNINGSRAPPORT. När en elev hamnar i en stor klass på mellanstadiet reagerar höginkomsttagare genom att ge mer hjälp med läxläsningen. Det visar en ny rapport från IFAU.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareForskarna på IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, studerar hur klasstorleken påverkar elevernas kunskaper och föräldrarnas beteenden. De finner att större klasser på mellanstadiet försämrar elevernas resultat.
– Alla elever påverkas inte lika mycket, kommenterar Björn Öckert, en av rapportförfattarna, i ett pressmeddelande.
Resultaten sjunker tre gånger så mycket för barn till låginkomsttagare som för barn till föräldrar med högre inkomst.
Rapporten visar också att lärandemiljön försämras i en stor klass och barn till föräldrar med lägre inkomst har svårare att följa med i undervisningen. Däremot verkar inte elever till höginkomsttagare påverkas alls.
– Föräldrarnas kompensatoriska beteende kan bidra till att förklara varför studieresultaten sjunker mer bland barn med sämre förutsättningar när resurserna i skolan dras ner, säger Björn Öckert.