Debatt

Svenska flygskatten måste avskaffas

Det är hög tid att avskaffa den svenska flygskatten. Den är inte en skatt på utsläpp, och den främjar inte hållbarare flyg. Det skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och, Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

Oavsett om du flyger med biobränsle eller i det senaste bränslesnåla flygplanet tvingas du ändå betala flygskatt, skriver debattörerna.
Oavsett om du flyger med biobränsle eller i det senaste bränslesnåla flygplanet tvingas du ändå betala flygskatt, skriver debattörerna.Foto: Jonas Ekströmer/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Det är hög tid att granska den svenska flygskatten och dess påstådda syfte. Om inte skatten avskaffas är risken uppenbar att en rad inrikeslinjer försvinner eller reduceras, och minskar möjligheterna att enkelt ta sig från Sverige till stora delar av världen.

Altingets gratis nyhetsbrev

Flygskatten hotar flygindustrin

Men låt oss först klargöra en sak: Flygskatten är inte en skatt på utsläpp, utan en skatt på resan! Oavsett om du flyger med biobränsle eller i det senaste bränslesnåla flygplanet tvingas du ändå betala flygskatt. Är det verkligen rimligt att straffa resenärer som redan i dag väljer mer hållbara alternativ?

Forskare som John Hassler och Runar Brännlund har kritiserat flygskatten och kallat den för ”greenwashing”. Båda pekar på att skatten saknar koppling till faktiska utsläpp, vilket leder till fel incitament och ineffektiva åtgärder. Genom Fit for 55 har EU antagit nya och kraftfulla styrmedel för att bland annat minska flygets klimatpåverkan, inklusive prissättning på flygets koldioxidutsläpp och ökad användning av biobränsle.

Varför ska Sverige då behålla en nationell flygskatt som inte längre är relevant och som riskerar att slå undan benen för en konkurrenskraftig och hållbar svensk flygindustri?

Flygbolag undviker Sverige

Flygskatten dränerar kraften ur det svenska flygsystemet. Det är betydligt dyrare för flygbolag att flyga till Sverige jämfört med våra grannländer. Studier visar att det kan vara upp till 30 procent dyrare att flyga till Stockholm än till Köpenhamn. Det är ingen överraskning att flygbolag väljer att undvika Sverige när det är ekonomiskt fördelaktigare att flyga till andra destinationer.

För det svenska inrikesflyget är flygskatten särskilt orättvis.

För det svenska inrikesflyget är flygskatten särskilt orättvis. Resenärer måste betala skatten tur-och-retur, vilket gör det ännu dyrare och mindre attraktivt att resa inrikes. Som en konsekvens av detta tas fler och fler inrikeslinjer bort eller reduceras, och det svenska flygsystemet håller på att tappa kraft.

Parallellt med flygskatten ser vi politiska avarter som klimatväxlingsavgift som straffar den som trots allt måste flyga, flygnegativa resepolicys, och ett allmänt minskat affärsresande i digitaliseringens kölvatten.

Fokusera på miljövänliga alternativ

Det är hög tid att avskaffa den svenska flygskatten. Den är varken en skatt på utsläpp, eller främjar hållbarare flyg. Den lägger enbart en kostnad på flygstolen och försämrar förutsättningarna för en sund och hållbar utveckling av vårt eget flyg.

I stället för att straffa resenärer borde ansvariga politiker på kommunal, regional och nationell nivå fokusera på att främja verkliga miljövänliga alternativ som ökade köp av hållbara flygbränslen och stödja en hållbar omställning inom flygindustrin.

Den svenska flygskatten missar helt målet och måste avskaffas eftersom den helt enkelt inte är hållbar för vare sig miljön, samhällsutvecklingen eller tillgängligheten.

Nämnda personer

Marcus Dahlsten

Vd Transportföretagen, ledamot Delegationen mot arbetslivskriminalitet
Jurist (Uppsala uni., 2001)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00