UKÄ: Förändrad utbildning kan lösa bristen på speciallärare

LÄRARUTBILDNING. Bristen på specialpedagogisk kompetens i skolan är stor. För att komma åt bristen vill Universitetskanslerämbetet att nuvarande specialpedagogexamen avskaffas.

Mattias Croneborg

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, föreslog detta redan år 2012 efter att ha undersökt utbildningarna. Nu har UKÄ uppdaterat sin rapport och konstaterar att problemet kvarstår. UKÄ menar att det finns en omfattande samläsning mellan speciallärarprogrammet respektive specialpedagogprogrammet.

I mellan 33 och 50 procent av kurserna har utbildningarna samma kursinnehåll. Detta stödjer tanken på en ny gemensam examen med en inriktning mot specialpedagogiskt arbete och särskilt stöd, skriver man i rapporten.  

Sedan vårterminen år 2009 utbildas ett stort antal specialpedagoger som enligt nya regler inte kommer att bli legitimerade. De som påbörjade utbildningen senast höstterminen år 2008 kommer att få legitimation. UKÄ anser att detta är orimligt med tanke på att de båda studentgrupperna genomgår i princip samma utbildning och behövs i den svenska förskolan och skolan.

I speciallärarexamen kan i stället en ytterligare inriktning mot specialpedagogiskt arbete och särskilt stöd kunna införas, föreslår myndigheten.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024