UKÄ: Förändrad utbildning kan lösa bristen på speciallärare
LÄRARUTBILDNING. Bristen på specialpedagogisk kompetens i skolan är stor. För att komma åt bristen vill Universitetskanslerämbetet att nuvarande specialpedagogexamen avskaffas.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareUniversitetskanslersämbetet, UKÄ, föreslog detta redan år 2012 efter att ha undersökt utbildningarna. Nu har UKÄ uppdaterat sin rapport och konstaterar att problemet kvarstår. UKÄ menar att det finns en omfattande samläsning mellan speciallärarprogrammet respektive specialpedagogprogrammet.
I mellan 33 och 50 procent av kurserna har utbildningarna samma kursinnehåll. Detta stödjer tanken på en ny gemensam examen med en inriktning mot specialpedagogiskt arbete och särskilt stöd, skriver man i rapporten.
Sedan vårterminen år 2009 utbildas ett stort antal specialpedagoger som enligt nya regler inte kommer att bli legitimerade. De som påbörjade utbildningen senast höstterminen år 2008 kommer att få legitimation. UKÄ anser att detta är orimligt med tanke på att de båda studentgrupperna genomgår i princip samma utbildning och behövs i den svenska förskolan och skolan.
I speciallärarexamen kan i stället en ytterligare inriktning mot specialpedagogiskt arbete och särskilt stöd kunna införas, föreslår myndigheten.