Regeringen vänder – höjer reduktionsplikten
Reduktionsplikten för bensin och diesel höjs från 6 procent till 10 procent, meddelar regeringen på en pressträff.
Axel Hyttnäs Telin
Reporter och redaktör för namnnyheter och kalendarierKlimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kallar höjningen av reduktionsplikten för diesel och bensin en ”gyllene lösning”.
– Det är så här man i praktiken gör en effektiv och rättvis klimatomställning, säger hon på en pressträff tillsammans med de andra Tidöpartierna på tisdagen.
Det var i januari som regeringen sänkte reduktionsplikten till 6 procent för bensin och diesel. Nu vänder de i och med höjningen till 10 procent.
Skattesänkningar ska kompensera
Samtidigt sänker regeringen bensinskatten med 75 öre nästa år. Dieselskatten höjs med 11 öre. Enligt Sverigedemokraterna kompenserar skattesänkningen den höjda reduktionsplikten, för att förhindra prisökningar vid pump.
”Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt”, skrev SD:s pressavdelning i en kommentar till Aftonbladet under måndagskvällen.
Närmar sig EU-krav, men långt från svenska mål
Tillsammans väntas förändringarna minska koldioxidutsläppen med sammanräknat två miljoner ton fram till år 2030, enligt regeringens beräkningar.
Enligt regeringens nationella energi- och klimatplan är gapet till EU-kravet för den aktuella utsläppssektorn just nu en till nio miljoner ton, beroende på olika känslighetsanalyser.
Oppositionsföreträdare är samtidigt inte imponerade. Bland annat mot bakgrund av att el vid publika laddstolpar inkluderas framöver i drivmedelsleverantörernas redovisningskrav.
Några tankar från dagens pressträff med regeringens klimatbluff kring reduktionsplikten. Häng med! 🧵 pic.twitter.com/bLK22NB9em
— Rickard Nordin (@rickardnordin) August 27, 2024