Tidigare Allians-flygförslag testar vingarna
JANUARIFÖRSLAG. Oklar klimatnytta och stora frågetecken om det ens kan komma på plats. Men förslaget om de klimatstyrande start- och landningsavgifterna har ändå skickats ut på remiss.
– Vi måste ju pröva och se om det går, säger Rickard Nordin (C).
Jacob Hederos
Redaktör och reporterVi ska inte ta ut händelserna i förskott på att det kommer att gå dåligt. Jag tror att det finns en god vilja att lösa det hela.
Rickard Nordin
C-riksdagsledamot
Vi ställer oss bakom konkreta åtgärder som stöttar flygets fossilfria omställning men är lite fundersamma om förslaget – som det är utformat – gör det. Vi frågar oss också om alla aktörer kommer att komma överens kring utformningen.
Fredrik Kämpfe
Branschchef för flyg hos Transportföretagen.
Tanken att premiera olika flighter och olika flygplanstyper utifrån deras miljöprestanda, inklusive klimatpåverkan och användning av biojetbränsle, i de start- och landningsavgifter som bolagen betalar på svenska flygplatser har cirkulerat
Ur utredningen:
Det är i dag "inte möjligt att varken mäta eller
beräkna en specifik flygnings totala miljöpåverkan, inkluderat både
klimatpåverkan, bullerexponering och påverkan på luftkvaliteten. Det är
alltför många faktorer som spelar in och förutsättningarna för dessa skiljer
sig åt från flygning till flygning. De faktorer som t.ex. påverkar
koldioxidutsläppens storlek är framför allt, vilken flygplanstyp och vilka
motorer som används, flygplanets startvikt, längden på flygsträckan, den tid
flygplanet rullar på marken innan start och efter landning, vilken höjd
flygningen sker på, vind, temperatur, lufttryck och andra atmosfäriska
förhållanden, om flygningen sker på natten eller dagen, om flygningen sker
på norra eller södra halvklotet, väntetider i luften innan landning, val av
flygvägar, hur stor inblandning av biobränsle som används, pilotens körsätt.
De faktiska effekterna på klimatet av en sådan här komplettering av
förordningen är svår att bedöma, men det ger ett signalvärde om miljöns
betydelse."