Profile
Logga in
Logga in med SSOGlömt ditt lösenord?
Prenumerera
Debatt

Dags för kommunerna att gå från ord till handling i hållbarhet

Den gröna omställningen är ett faktum. Det som för 20 år sedan var en debatt om hur eller att vi ska ställa om handlar i dag i stället om hur vi får det att gå snabbare. Detta är bra. Men det finns orosmoln. Det skriver Tina Thorsell och Ulric Långberg, projektansvariga Fair transport.  

”De entreprenörer som vill ta ansvar för samhället blir inte kompenserade för sitt arbete. Trots kommunernas stora ambitioner värdesätts hållbarhetsarbetet inte tillräckligt mycket vid upphandlingar”, skriver debattörerna.
”De entreprenörer som vill ta ansvar för samhället blir inte kompenserade för sitt arbete. Trots kommunernas stora ambitioner värdesätts hållbarhetsarbetet inte tillräckligt mycket vid upphandlingar”, skriver debattörerna.Foto: Pressbild
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Transportbranschen ligger i framkant när det gäller möjligheter till och verkställande av omställningen från fossilt till fossilfritt. Över hela landet går det att hitta ambitiösa projekt som ska ta branschen och Sverige in i framtiden. Men samtidigt som transportbranschen arbetar hårt för att nå målen ser inte det offentliga sin del av ansvaret.

Målen är tydliga, Pourmokhtari 

Enligt EU:s klimatmål ska vi vara klimatneutrala senast 2050 och den svenska ambitionen är att bli det fem år tidigare. Att målen är tydliga är bra för näringslivet, klimatet och miljön.

Kommunerna väljer allt för ofta det billigare och smutsigare alternativet.

Men vägen dit blir otydlig när vi ser hur hela den offentliga verksamheten arbetar. I den handlingsplan som klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) presenterade innan årsskiftet finns viktiga formuleringar om det ansvar som vilar på det offentliga. Hur detta ska förverkligas är dock oklart, och de icke-hållbara offentliga affärerna fortsätter.

Kommunerna har egna högt ställda hållbarhetsmål. Hälften av alla kommuner säger sig ha mål för att fasa ut fossila bränslen och över hälften av dem säger sig ha implementerat Agenda 2030 i sitt arbete. Men de entreprenörer som vill ta ansvar för samhället blir inte kompenserade för sitt arbete. Trots kommunernas stora ambitioner värdesätts hållbarhetsarbetet inte tillräckligt mycket vid upphandlingar.

Det offentliga upphandlar varor och tjänster för gigantiska summor. Varje år omsätts drygt 900 miljarder kronor. Men där kommunerna har bra och rätta krav för hållbara upphandlingar brister de i arbetet med att upphandla det rätta alternativet. Kommunerna väljer allt för ofta det billigare och smutsigare alternativet.

Omställningen försenas 

Över 60 procent av tillfrågade åkerier menar att branschen förväntas lösa en allt för stor del av klimatproblemen. När kommunerna upphandlar finns det en gemensam nämnare. Det är allt för få upphandlare som är villiga att betala för en hållbar lösning. När åkerierna förväntas leverera hållbara varor och tjänster för samma pris som icke-hållbara konkurrenter leder det ofta till att det hållbara alternativet blir en förlustaffär. Den gröna omställningen försenas då inte enbart, den missgynnas av de politiker som själva satt målen.

Vi på Fair transport vill öka transparensen i upphandlingar och göra det lättare för köpare att köpa hållbara transporttjänster. Genom Fair transport får certifierade företag ett verktyg att visa kunden på vilket sätt transporten är värdeskapande utöver prislappen. Men när vi pratar med våra certifierade företag är villigheten att betala hos upphandlare alltid den största utmaningen.

Måste bli bättre

Kommunerna måste bli bättre på att betala för hållbara varor och tjänster. Det går inte att nå de fina och ambitiösa hållbarhetsmålen om de i slutändan inte följer upp arbetet eller betalar för det. Det behöver inte betyda att det kostar skjortan. Men det betyder att kommunerna faktiskt lägger manken till och försöker nå de mål som de har satt.

Den gröna omställningen pågår just nu. Transportnäringen ligger i dess absoluta framkant men kan inte axla hela ansvaret på egen hand. Fler måste vara med och bidra till att hållbarhetsarbetet blir mer lönsamt. Nu är det kommunernas tur att gå från ord till handling. Mät era utsläpp, var engagerade i upphandlingarna och visa att ni är villiga att betala för det hållbara alternativet.

Så når vi tillsammans alla mål som ni själva har satt.

Nämnda personer

Romina Pourmokhtari

Klimat- och miljöminister (L)
Studier i statsvetenskap (Uppsala uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024