M, KD, SD och C tvingade regeringen ändra vattenlinje
VATTENDIREKTIVET. Regeringen blev överkörd av riksdagens EU-nämnd inför EU:s miljöministermöte. Men uttalandet från miljöminister Isabella Lövin (MP) tas ändå emot väl av båda sidor i konflikten om vattendirektivets framtid.
Jacob Hederos
Redaktör och reporterDet hade varit dåligt att öppna upp regelverket,
Frankrikes Miljöminister Élisabeth Borne
Det räcker inte med en liten vital skara som är lite pragmatiska. Vi behöver fler än så för att få till en bra slutsats från rådet
Sophie Carler
Jernkontoret
Påtryckningsarbetet för att både försvara och öppna upp EU:s ramvattendirektiv för en omförhandling fortsätter.
Försvararna av direktivet befarar att ramverket – som ska sätta unionen mot målet att uppnå god
Vattenfrågor under lupp
- Dricksvattendirektivet (överenskommelse klar)
- Avloppsvattendirektivet
- Översvämningsdirektivet
- Förordning om återanvändning av vatten
- Ramdirektivet om vatten
- Prioriterade ämnesdirektivet
- Grundvattensdirektivet
Swedish Water Alliance består av:
SKR, Svenskt Näringsliv, Svenskt Vatten, Lantbrukarnas Riksförening, Energiföretagen Sverige, Jernkontoret, Skogsindustrierna, Svemin, IKEM, TEKO, Nordic Galvanizers, och Scandinavian Copper Development Association.
De tre åtgärder för ett bättre vattendirektiv som Swedish Water Alliance driver är:
- Ändra på definitionen av god ekologisk status och utgå från en vattenmiljö som ska vara tillräckligt motståndskraftig mot mänsklig påverkan inklusive klimatförändringar
- Möjliggöra tillägg för undantag för samhällsviktiga verksamheter
- Förbättra metoderna för att redovisa god ekologisk status för vattenmiljön (ändra på ”sämst styr”-principen)
Källa: Jernkontoret
Sportfiskarnas reaktion:
”Det är anmärkningsvärt att Sverige inte ställer sig bakom kommissionens utvärdering av direktivet som pågått i två år och där man verkligen minutiöst gått igenom lagen. Ett flertal andra medlemsländer har ansett att direktivet i nuvarande form redan är tillräckligt flexibelt och redan medger tillräckliga undantag mm. Exempelvis våra grannländer Finland och Danmark, som på många sätt har samma förutsättningar som vi, har nu ställt sig bakom direktivet i sin nuvarande form och att medlemsländerna måste snabba på genomförandet. Sverige verkar däremot vilja ha mer utredningar och även ett klargörande om vad som händer efter 2027 då direktivet går ut. Men det man gör då man inte tydligt ställer sig bakom direktivet och dess införande är att man riskerar att ytterligare försena genomförandet av direktivet, vilket redan är kraftigt försenat. När man inte tydligt ställer sig bakom och stöttar direktivet bidrar man rimligen även till att öka risken för att det rivs upp och försämras. Sveriges förklaring till varför vattendirektivet inte har genomförts i landet har även ganska svaga argument. Snarare kan man säga att det är brist på fungerande styrmedel, brister i den nationella lagstiftningen, otillräcklig finansiering och mycket låg politisk prioritet som hittills orsakat fördröjningen.”
Läs mer om debatten kring miljötillstånd för vattenverksamheter här: