Profile
Logga in
Logga in med SSOGlömt ditt lösenord?
Prenumerera
Debatt

Replik: Inga förutsättningar för en infrastrukturberedning

Det är frestande att brista ut i Gert Fylkings klassiska ”äntligen!” när man läser oppositionspartiernas gemensamma artikel om en infrastrukturberedning inom infrastrukturpolitiken. Men mitt ”äntligen!” handlar inte om blocköverskridande samarbete, utan om att oppositionen äntligen verkar överens om någonting alls – en infrastrukturberedning. Det skriver Maria Stockhaus (M), gruppledare för Moderaterna i trafikutskottet. 

”Att regeringen ska 'släppa prestigen' är svag retorik i sammanhanget, när andra argument saknas”, skriver debattören. 
”Att regeringen ska 'släppa prestigen' är svag retorik i sammanhanget, när andra argument saknas”, skriver debattören. Foto: Riksdagen, Leif R Jansson/TT, Faksimil
Maria Stockhaus
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

De budgetar som oppositionen presenterade i höstas spretade och drog åt olika håll. Den tydligaste gemensamma nämnaren var att det inte fanns någon gemensam politik.

Det är i grunden inte så konstigt eftersom utgiftsområdet kommunikationer främst fungerat som ett förhandlingsrum och budgetregulator mellan de två partier – Socialdemokraterna och Miljöpartiet – som utgjorde den operativa regeringsmakten i olika konstellationer under förra mandatperioden. Svensk infrastruktur har varit ett förhandlingskort för att hantera helt andra politikfrågor i det dåvarande regeringssamarbetet.

Inget mätbart intresse 

Den som känner sig osäker på utfallet av dessa förhandlingar kan läsa någon av de 11 rapporter som Riksrevisionen skrivit om svensk infrastruktur och myndighetsstyrningen på området.

Det väcker frågor om vad en infrastrukturberedning ska vara till för och vilken funktion den ska ha. Och varför frågan väcks just nu. 

Nu har de fyra oppositionspartierna enats om att sittande regeringen, i gestaltning av infrastrukturminister Andreas Carlson, ska ”släppa prestigen” och bilda en infrastrukturberedning, på ungefär samma sätt som vi har en försvarsberedning.

Det kan naturligtvis finnas både för- och nackdelar med ett sådant upplägg. 

Läs också

Stora delar av mandatperioden 2018–2022 tillbringade jag som förstanamn i trafikutskottet. Antalet inbjudningar om blocköverskridande samtal om infrastrukturen var noll (0) stycken under den tiden. Mandatperioden innan dess, 2014–2018, likadant: noll inbjudningar till blocköverskridande samtal. Det väcker frågor om vad en infrastrukturberedning ska vara till för och vilken funktion den ska ha. Och varför frågan väcks just nu. För bara ett par år sedan var intresset för gemensamma samtal om infrastrukturen inte ens mätbart.

På ett övergripande plan är vi dock överens: Svensk infrastruktur skulle må bättre av mer långsiktighet och spelregler som håller över tid.

Altingets gratis nyhetsbrev

Tack, men nej tack 

Förutsättningarna för att infrastrukturberedning ska vara framgångsrik måste ändå vara att utgångspunkterna att det finns en samsyn och/eller gemensamma beröringspunkter i hur man ser på infrastrukturen och hur den ska utvecklas. På denna punkt finns stora skillnader i hur man ser på framtiden.

Höghastighetsbanor är en vattendelare. Flygets vara eller inte vara är en annan. Underhållet av vägnätet är en tredje fråga där det inte ens finns samsyn inom oppositionen. Min sammantagna bedömning är för en infrastrukturberedning är ett tack, men nej tack.

Att regeringen ska ”släppa prestigen” är svag retorik i sammanhanget, när andra argument saknas. Särskilt svag är den om man själv haft åtta år på sig att i regeringsställning tillsätta en infrastrukturberedning. Det finns ingen prestige i frågan. Moderaternas bedömning i dag är att det inte finns förutsättningar för en infrastrukturberedning.

Läs tidigare inlägg i debatten

Dags att släppa prestigen, Andreas Carlson

Samsyn över blockgränserna är viktigt. Därför förslår vi – i riksdagens opposition – att en infrastrukturberedning införs. Så släpp prestigen, regeringen. Sverige är värt mer. Det skriver oppositionens ledamöter i trafikutskottet. 

Nämnda personer

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024