Debatt

Ska Sverige upphöra som rättsstat?

Svensk vindenergi har anlitat 13 välrenommerade advokatbyråer – som nu ska arbeta för lagändring. Men stora frågan är: Vilka lagar vill man ändra? Det skriver Hans Kindstrand, advokat och Madeleine Staaf Kura, Vindkraftsupplysningen.

”Nästa problem för vindindustrin är att övertyga lagstiftaren om, är att avskaffa enskildas egendomsskydd, så som det kommer till uttryck i Regeringsformen, Europakonventionen och EU-stadgan”, skriver debattörerna.
”Nästa problem för vindindustrin är att övertyga lagstiftaren om, är att avskaffa enskildas egendomsskydd, så som det kommer till uttryck i Regeringsformen, Europakonventionen och EU-stadgan”, skriver debattörerna.Foto: Helena Landstedt/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vi noterar att Svensk vindenergi nu anlitat inte mindre än 13 välrenommerade advokatbyråer, för att kräva en lagändring. Flertalet byråer är medlemmar i och anslutna till branschorganisationen Svensk vindenergi.

Den lokala demokratin har alltför stort utrymme vid etablering av storskalig vindkraft. Det innebär enligt de 13 advokaterna att lagen måste ändras, möjligen med baktanken att lönsamma uppdrag annars sinar.

I skottgluggen finns det kommunala vetot.

Vilka lagar behöver förändas? 

Lagen är alltid hindersam för den som är aktiv i näringslivet. Enligt de 13 advokaterna är vindkraft utsatt för så omöjliga rättsregler att det krävs en lagändring.

Man frågar sig då – vilka lagar behöver ändras?

Såvitt vi känner till finns inte den politiska inriktningen i något partiprogram.

Att kommunen ska ha rådighet över mark- och vattenanvändning är ett besvärande hinder för vindindustrin. Bättre då om vindindustrin får fria händer, där de utan inblandning av lokala synpunkter kan ändra markanvändningen och etablera storskaliga industrizoner på den landsbygd där urbaniteten ännu inte blivit norm.

Nu är det emellertid inte bara vrenskande kommuner som utgör ett besvärande hinder. Nästa problem för vindindustrin är att övertyga lagstiftaren om, är att avskaffa enskildas egendomsskydd, så som det kommer till uttryck i Regeringsformen, Europakonventionen och EU-stadgan.

Om egendomsskyddet har högsta domstolen gjort flera uttalanden, till exempel:

”Av egendomsskyddet i 2 kap. 15 § regeringsformen (jfr även artikel 1 i första tilläggsprotokollet till Europakonventionen) får anses följa en skyldighet för det allmänna att se till att enskildas skydd för sin egendom upprätthålls i förhållande till andra enskilda”.

Ingen vill upphäva egendomsskyddet 

Vindindustrin är i det här sammanhanget ”andra enskilda”. Det här innebär konkret att det inte räcker med att undanskaffa det kommunala vetot. För att åstadkomma en kraftfull fortsatt vindkraftsutbyggnad krävs dessutom att lagstiftaren ändrar i Regeringsformen 2:15 och 2:11, upphäver den lag som gör Europakonventionen till svensk lag, och dessutom frånträder Europakonventionen och EU-stadgan.

Såvitt vi känner till finns inte den politiska inriktningen i något partiprogram. Om egendomsskyddet upphävs kommer Sverige att upphöra att vara en rättsstat. Något som i någon mån måste beaktas innan ny lagstiftning övervägs.

Den nuvarande ordningen strider mot egendomsskyddet i Regeringsformen, mot Europakonventionen och mot EU-stadgan. I nuvarande rättspraxis är ”det allmänna vindkraftsintresset” överordnad grundläggande mänskliga rättigheter. Den ordningen måste ändras vilket sannolikt kräver ett initiativ från regeringens sida.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024