Trafikverket ser tre vägar till fossilfri fordonsflotta
KLIMATUTSLÄPP. För att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser med 80 procent till år 2030 finns tre vägar att gå, enligt Trafikverkets senaste underlag till regeringens infrastrukturproposition. Alla tre alternativ är möjliga, men inget saknar nackdelar.
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetMöjliga styrmedel för att få ned transporternas klimatutsläpp, enligt Trafikverkets rapport
- Långsiktig översyn av vägtrafikens beskattning
- Styrmedel för minskad trafiktillväxt för personbil och lastbil samt användning av mer effektiva trafikslag
- Skatter som leder till ökade körkostnader
- Miljözoner för tysta och emissionsfria fordon
- Parkeringsskatt
- Förändrat reseavdrag
- Styrmedel för energieffektiva fordon, fartyg och flygplan
- Sänkta hastighetsgränser
- Bonus-Malus
- Energimärkning av personbilar
- Förändrade förmånsregler
- Elbusspremie
- Skattenedsättning på biodrivmedel
- Kvotplikt
Om utsläppen av växthusgaser från transportsektorn ska minskas med 60 procent till år 2030, jämfört med år 2010, så räcker det långt med energieffektivisering, biobränsle och elektrifiering. Det skriver Trafikverket
Rapportflödet från Trafikverket
Trafikverkets underlag till regeringens kommande infrastrukturproposition, lämnades över i november, finns här.
Trafikverkets klimatrapport som ska ha mörkats, publicerades i februari, finns här.
Trafikverkets fördjupade klimatunderlag som regeringen begärde i maj, lämnades över den sista juni, finns här.
Vad händer nu?
Regeringens plan är att presentera en infrastrukturproposition för perioden 2018-2029 under senhösten, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).