Trafikverket ser tre vägar till fossilfri fordonsflotta

KLIMATUTSLÄPP. För att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser med 80 procent till år 2030 finns tre vägar att gå, enligt Trafikverkets senaste underlag till regeringens infrastrukturproposition. Alla tre alternativ är möjliga, men inget saknar nackdelar.

Klimatutsläppen från transporterna ska minskas med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010, enligt den politiska uppgörelsen mellan partierna i Miljömålsberedningen. En väsentlig siffra för regeringen att ta hänsyn till i arbetet med den kommande infrastrukturpropositionen för åren 2018-2029.
Klimatutsläppen från transporterna ska minskas med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010, enligt den politiska uppgörelsen mellan partierna i Miljömålsberedningen. En väsentlig siffra för regeringen att ta hänsyn till i arbetet med den kommande infrastrukturpropositionen för åren 2018-2029.Foto: Pixabay
Johanna Alskog
Fakta
Sänkt hastighet och parkeringsskatt

Möjliga styrmedel för att få ned transporternas klimatutsläpp, enligt Trafikverkets rapport
  • Långsiktig översyn av vägtrafikens beskattning
  • Styrmedel för minskad trafiktillväxt för personbil och lastbil samt användning av mer effektiva trafikslag
  • Skatter som leder till ökade körkostnader
  • Miljözoner för tysta och emissionsfria fordon
  • Parkeringsskatt
  • Förändrat reseavdrag
  • Styrmedel för energieffektiva fordon, fartyg och flygplan
  • Sänkta hastighetsgränser
  • Bonus-Malus
  • Energimärkning av personbilar
  • Förändrade förmånsregler
  • Elbusspremie
  • Skattenedsättning på biodrivmedel
  • Kvotplikt

Om utsläppen av växthusgaser från transportsektorn ska minskas med 60 procent till år 2030, jämfört med år 2010, så räcker det långt med energieffektivisering, biobränsle och elektrifiering. Det skriver Trafikverket

Dokumentation

Rapportflödet från Trafikverket

Trafikverkets underlag till regeringens kommande infrastrukturproposition, lämnades över i november, finns här.

Trafikverkets klimatrapport som ska ha mörkats, publicerades i februari, finns här.

Trafikverkets fördjupade klimatunderlag som regeringen begärde i maj, lämnades över den sista juni, finns här.

 

Vad händer nu?

Regeringens plan är att presentera en infrastrukturproposition för perioden 2018-2029 under senhösten, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

 

 


Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Miljö och Energi

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024