Debatt

Föräldraavdraget stoppar assistans för barn

”Stärkt rätt till personlig assistans” för barn var syftet med lagändringar som trädde i kraft 1 januari 2023. Det blev tyvärr tvärtom. Det nya föräldraavdraget leder till att barn nekas eller får indragen assistans. Lagen måste ändras, skriver Frösunda personlig assistans.

”Dagens föräldraavdrag har otvetydigt lett till en försämring av rätten till assistans för barn, vilket sannolikt inte var lagstiftarens avsikt”, skriver debattörerna.
”Dagens föräldraavdrag har otvetydigt lett till en försämring av rätten till assistans för barn, vilket sannolikt inte var lagstiftarens avsikt”, skriver debattörerna.Foto: Daniel Reinhardt
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Föräldrar till funktionsnedsatta barn hyste stort hopp om utökat stöd med lagändringarna om stärkt personlig assistans och ökad rättssäkerhet som infördes i januari 2023.

Men det blev tvärtom – på grund av ett för stort föräldraavdrag, den tid som dras av från beviljade timmar för det som föräldrar enligt Föräldrabalken själva ska hjälpa sina barn med.

Samtliga skribenter

Christian Källström
Chefsjurist, Frösunda personlig assistans

Hugo Lundberg
Jurist Frösunda personlig assistans

Justus Jonsson
Jurist, Frösunda personlig assistans

Stort behov av förändring 

Tidigare beräknades avdraget från fall till fall. Nu görs ett schablonavdrag, 2,5 timmar/dag för barn upp till 7 år och en timme/dag för barn 7 till 12 år, som leder till att barn (i synnerhet 6 – 12 år) förlorar beviljad assistans eller nekas vid nyansökningar.

Vi på Frösunda arbetar med flera fall i båda dessa kategorier, där barn inte får hjälp, som samtliga visar på ett stort behov av en förändring av föräldraavdraget.

Barn som har förlorat sin assistans (namnen fingerade)

Albin, 11 år. Föddes med kromosom 3, neonatal infarkt, intellektuell funktionsnedsättning och autism. Albin beviljades assistans 2022, 7 timmar och 36 minuter/vecka. Vid ansökan om förlängning justerade kommunen behovet till 8 timmar 34 minuter. Kvar blir ett behov på på 1 timme och 34 minuter och kommunen nekar Albin assistans.

Efter föräldraavdrag avslår kommunen ansökan.

Maja, sju år. Hon har Retts syndrom, autism, hyperaktivitet, astma och störningar av psykisk utveckling. Majas behov var 8 timmar och 35 minuter/vecka innan lagändringen. Vid överklagande av ansökan om utökning av beslutet prövas ärendet enligt den nya lagen och kommunen bedömer Majas hjälpbehov till 13 timmar och 7 minuter/vecka. Efter föräldraavdrag avslår kommunen ansökan.

Erik, 11 år. Han är diagnostiserad med bland annat Downs syndrom, hypotyreos och nedsatt immunförsvar. Erik fick 2021 assistans för grundläggande behov, 10 timmar och 4 minuter/vecka. Vid ansökan om utökad assistans 2022 bedöms behoven vara sju timmar och 19 minuter/vecka. Efter schablonavdrag nekas Erik assistans.  

Barn som nekas assistans (namnen fingerade)

Andreas, fem år. Han behöver hjälp med det mesta och de grundläggande behoven beräknades till cirka 10 timmar per vecka. Även om vissa behov dras bort är bedömningen att kvarvarande hjälpbehov hade gett rätt till assistans från sex års ålder. Nu leder schablonavdraget att han sannolikt inte beviljas assistans innan han fyller 12 år.

Emma, sex år. Hon har behov av hjälp med dusch, toalett och klädsel motsvarande en timme/dag. Dessa behov förekommer normalt sett inte hos barn i hennes ålder. Hon hade således tidigare kunnat få assistans vid 7 års ålder. Men föräldraavdraget leder till att hon kommer hon inte beviljas assistans förrän hon fyller 12 år.

Adam, åtta år. Han har en svår utvecklingsstörning och behöver ständig tillsyn. Kommunen beräknade hans hjälpbehov till över sju timmar/vecka. Eftersom han var åtta år så skulle föräldraavdraget vara minimalt. Nu får han antagligen inte assistans förrän han fyller 12 år.

Edward, sex år. Han har autism och utvecklingsstörning. Kommunen beräknade hans hjälpbehov till 10 timmar vecka. Även med beaktande av ett visst föräldraansvar, borde han ha beviljats assistans. Nu måste han sannolikt vänta tills han fyller 12 år.

Tillägg

I samtliga fall Frösunda beskriver handlar det om barn som nekas personlig assistans enbart på grund av föräldraavdraget. Som om det inte vore nog gör Försäkringskassan i praktiken dubbla avdrag. Först dras timmar av för föräldraransvar som ” inte har med barnets funktionsnedsättning att göra”. Sedan görs det nya – och för stora – föräldraavdraget.

Källa: Frösunda personlig assistans 

Strider Funktionshinderkonventionen

Det är viktigt att påpeka att en schablon för föräldraavdrag är en bra lösning på problemet med tidigare godtyckliga avdrag. Men schablonen borde utgå från de verkliga behov funktionsnedsatta barn normalt sett har.

Dagens föräldraavdrag har otvetydigt lett till en försämring av rätten till assistans för barn, vilket sannolikt inte var lagstiftarens avsikt. Avdraget strider mot Funktionshinderkonventionen eftersom det leder till en försämring av rätten till assistans och en försämring av rätten att leva självständigt liv.

Förordningen som reglerar föräldraavdraget i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade bör alltså ändras så snart som möjligt och avdraget för grundläggande behov bör upphöra för barn över 7 år.

Annars kommer ännu fler barn med stora behov av stöd och hjälp nekas eller bli av med sin personliga assistans. Det är ovärdigt i ett land som Sverige.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024