Debatt

Regeringen riskerar folkhälsan med gårdsförsäljning av alkohol

Tack vare Systembolaget – och dess starka förtroende – har Sverige lägre omkostnader kring alkoholens skadlighet. Men nu riskerar det luckras upp i och med regeringens förslag om gårdsförsäljning. Det skriver Emmeli Wufstrand, förbundsordförande, och Lars Ohly, förbundssekreterare, Verdandi. 

”En del debattörer talar om fabriksförsäljning av alkohol som en 'frihetsreform'. Det är oerhört magstarkt”, skriver debattörerna. 
”En del debattörer talar om fabriksförsäljning av alkohol som en 'frihetsreform'. Det är oerhört magstarkt”, skriver debattörerna. Foto: MAGNUS LEJHALL
Emmeli Wulfstrand
Lars Ohly
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Systembolaget har en unikt stark ställning bland svenska folket. Enligt den nationella SOM-undersökningen 2022 har Systembolaget ett växande förtroende hos svenska folket och en klar majoritet står bakom bolagets försäljningsmonopol.

Under 2022 var det 54 procent som tyckte det var ett dåligt förslag att tillåta försäljning av drycker med högre alkoholinnehåll än 3,5 procent i livsmedelsbutiker. Förtroendet för Systembolaget har stadigt ökat under 2000-talet och 2022 hade 58 procent av svenska folket ett stort förtroende.

Systembolaget är en väsentlig del av Sverige 

Systembolagets starka förtroende hänger säkert ihop med att de negativa konsekvenserna av alkoholbruk är mindre i ett samhälle där försäljning inte kan ske närsomhelst varsomhelst och till vemsomhelst. Kontrollen av försäljningsledet gör det svårare för barn och ungdomar och personer med skadligt bruk att få tag på alkohol. Med minskad konsumtion minskar också riskerna för att fler barn tvingas leva i missbruksmiljöer.

Sverige har ett undantag från EU:s konkurrensregler som gör det möjligt för oss att behålla Systembolaget som vilar på grunden att Systembolaget har ensamrätt till försäljning av alkohol. Luckras det upp så faller kriteriet för undantaget och då riskerar vi att Systembolaget dras med i fallet.

Alkoholrelaterad brottslighet i form av framför allt misshandel och andra våldsbrott förekommer mer sällan och vårdkostnaderna för alkoholrelaterade sjukdomar hålls i schack. Systembolagets försäljningsmonopol är en väsentlig del av en alkoholpolitik som bygger på solidaritet och gemensamt ansvarstagande. Systembolaget har ett ansvar för hela Sverige, inte bara för sina kunder.

Systembolaget är en garant för utbudets kvalitet men också för försäljning utan vinstintresse och aggressiv marknadsföring. I uppdraget ingår att ta ansvar för barn och anhöriga till personer med alkoholproblem. Det är den här uppförsbacken som motståndarna till Systembolagets försäljningsmonopol har att besegra. Dessa har sannolikt gjort det enda rätta när de dragit slutsatsen att ett skarpt förslag om att avskaffa monopolet inte är rätt väg att gå.

Undantag från EU:s konkurrensregler 

I stället försöker de med andra metoder och krav åstadkomma samma sak. Just nu står därför dessa krafter bakom kampanjen att tillåta så kallad gårdsförsäljning i Sverige. Gårdsförsäljning låter harmlöst men det handlar om fabriksförsäljning av alkohol som i praktiken innebär att Systembolagets monopol urholkas. Sverige har ett undantag från EU:s konkurrensregler som gör det möjligt för oss att behålla Systembolaget som vilar på grunden att Systembolaget har ensamrätt till försäljning av alkohol. Luckras det upp så faller kriteriet för undantaget och då riskerar vi att Systembolaget dras med i fallet.

En del debattörer talar om fabriksförsäljning av alkohol som en ”frihetsreform”. Det är oerhört magstarkt. Det är sannerligen ingen frihetsreform för dem som tvingas leva med konsekvenserna av ökad alkoholkonsumtion. För oss är frihetsreformer sådant som rätten till vård, stärkt jämställdhetsarbete, ökad jämlikhet och rätten för alla att kunna engagera sig och bidra till att påverka Sveriges utveckling. Att nedmontera viktiga delar av den svenska alkoholpolitiken hör inte dit. Många vill tillåta gårdsförsäljning om den går att kombinera med bevarat Systembolag. Men den frågan äger vi inte längre själva när vi utmanat EU genom att själva luckra upp monopolet. Om försäljningsmonopolet avskaffas vet vi att effekterna blir ökad konsumtion och fler alkoholskador. Samhällets kostnader ökar när försäljningen privatiseras och alkohol säljs i vanliga livsmedelsbutiker.

Altingets gratis nyhetsbrev

Tack vare den modell som vi valt i Sverige har vi haft lägre dödlighet i alkoholrelaterade sjukdomar, färre alkoholrelaterade misshandelsfall, färre barn som vuxit upp i missbruksmiljöer och lägre samhällskostnader än vad som varit fallet utan Systembolaget. Vi fortsätter att stå för en solidarisk alkoholpolitik som värnar Systembolaget, som minimerar skadorna av alkoholkonsumtion och värnar barn som riskerar att växa upp i missbruksmiljöer. Vi uppmanar därför regeringen att skrota förslaget om så kallad gårdsförsäljning. Priset blir för högt.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024