Debatt

Varför går SVT tobaksindustrins ärenden?

Bara för att något är tillåtet att sända innebär inte det att det är lämpligt att sända det, skriver Agneta Alestig och Niclas Malmberg, Visir.

Problemet med tobaksexponering i tv och film är förstås inte unikt för SVT, skriver debattörerna.<br><br>
Problemet med tobaksexponering i tv och film är förstås inte unikt för SVT, skriver debattörerna.

Foto: TT/Montage
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Sveriges Television har rätt att inom lagens ramar sända vad man vill, och man fattar självständiga redaktionella beslut utan att behöva följa direktiv från vare sig politiskt håll eller tittaropinion. Men bara för att något är tillåtet att sända innebär inte det att det är lämpligt att sända.

Vi har därför tillfrågat SVT om man anser att det är lämpligt med inslag som ger en positiv bild av våldtäkter, om det är lämpligt med inslag som ger en positiv bild av mobbning, om det är lämpligt med inslag som ger en positiv bild av heroin, samt om det är lämpligt med inslag som ger en positiv bild av tobak. I många frågor är det viktigt att balansera olika ståndpunkter, så att säga låta alla åsikter komma till tals. Vi menar att nämnda frågor inte hör till den kategorin, och blev därför överraskade av att SVT valde att passa på frågeställningen och inte ville ge ett tydligt besked huruvida det är olämpligt att ge en positiv bild av heroin och dylikt.

Att SVT tvärtom landar i slutsatsen att man ska gå tobaksindustrins ärenden genom att i praktiken göra reklam för cigaretter och snus är under all kritik

Frågeställningen kring vad som är lämpligt eller olämpligt är inte teoretisk, utan bottnar i att SVT fortfarande sänder program där cigaretter och snus framställs i positiv dager. Nästan alla som börjar röka gör det innan 20 års ålder, och när SVT sänder program, serier och filmer där rökning glorifieras riskerar det på riktigt att leda till att barn och ungdomar börjar röka.

SVT en del av problemet

Tyvärr ser vi en negativ trend, där både snus och e-cigaretter blir allt vanligare bland ungdomar. Problemet med tobaksexponering i tv och film är förstås inte unikt för SVT. Truth Initiative har i en bred undersökning i USA analyserat hur tobaksanvändning skildras i de 15 mest populära serierna för 15-24-åringar, och konstaterat att 64 procent av ungas favoritserier skildrar tobaksbruk. Samma serier kan ses i Sverige, men SVT kan välja om man vill vara en del av problemet eller en del av lösningen.

Tyvärr har man valt att vara en del av problemet. När vi frågat SVT om varför tobaksanvändning framställs som positivt i olika program har svaret varit att utpekade program inte var riktade till barn och att man vill ”visa verkligheten” och ”I verkligheten röker folk”. Men barn ser inte bara tillrättalagda barnprogram, utan kan antas se även annat i SVT:s tablå, och svaret att man när man glorifierar rökning vill visa verkligheten faller på sin orimlighet – för i verkligheten leder rökning till sjukdom och förtida död. Genomsnittsrökaren förkortar sitt liv med 10 år. Om man inte tydliggör sådana konsekvenser är det inte verkligheten man visar upp, utan konsekvensen blir att det SVT förmedlar går tobaksindustrins ärenden när man ger en positiv bild av snus, e-cigaretter och rökning.

SVT går tobaksindustrins ärenden

Visir arbetar för att sprida kunskap om nikotinets negativa hälsokonsekvenser. Det finns också mycket bred politisk enighet kring målsättningen om ett rökfritt Sverige. Trots det kan vi ha förståelse för att SVT inte vill delta i arbetet för att uppnå den målsättningen. Med neutralitet som övergripande princip kan SVT landa i ställningstagandet att man varken ska göra faktabaserade program om hur rökning dödar, eller program där man glorifierar rökning. Men att SVT tvärtom landar i slutsatsen att man ska gå tobaksindustrins ärenden genom att i praktiken göra reklam för cigaretter och snus är under all kritik! 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024