Intern sågning av utredning om telefonförsäljning

KONSUMENT. Experterna är splittrade om det krävs hårdare regler vid telefonförsäljning av finansiella tjänster. Regeringskansliets sakkunniga i utredningen menar dessutom att utredaren Thomas Norling inte har på fötterna för sina resonemang utan drar alltför långtgående slutsatser.

Utredaren Thomas Norling får mothugg från sakkunniga och experter i i den egna utredningen 
Utredaren Thomas Norling får mothugg från sakkunniga och experter i i den egna utredningen Foto: Pensionsmyndigheten
Mattias Croneborg

Det finns därmed ingen anledning att vänta tills problemen syns i klagomålsstatisktiken

Johanna Sundberg och Jan Nyquist

I ett särskilt yttrande kritiserar kanslirådet på justitiedepartementet, och sakkunnig i utredningen, Daniela Pavic, utredarens, kammarrättslagmannen Thomas Norling, resonemang om bristande konsumentskydd - brister som inte konkretiseras närmare.

Detta blir

Dokumentation

Muntliga avtal räcker

Telefonförsäljning baseras i hög utsträckning på att muntliga avtal ingås. Telefonförsäljarna spelar ofta in samtalen med kunderna. Inspelningarna fyller två syften. Ett syfte är kompetensutveckling av försäljningspersonalen. Ett annat syfte är att i förekommande fall använda inspelningen som dokumentation när kunder har synpunkter eller är missnöjda.


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Rikspolitik

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024