Intern sågning av utredning om telefonförsäljning
KONSUMENT. Experterna är splittrade om det krävs hårdare regler vid telefonförsäljning av finansiella tjänster. Regeringskansliets sakkunniga i utredningen menar dessutom att utredaren Thomas Norling inte har på fötterna för sina resonemang utan drar alltför långtgående slutsatser.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareDet finns därmed ingen anledning att vänta tills problemen syns i klagomålsstatisktiken
Johanna Sundberg och Jan Nyquist
I ett särskilt yttrande kritiserar kanslirådet på justitiedepartementet, och sakkunnig i utredningen, Daniela Pavic, utredarens, kammarrättslagmannen Thomas Norling, resonemang om bristande konsumentskydd - brister som inte konkretiseras närmare.
Detta blir
Muntliga avtal räcker
Telefonförsäljning baseras i hög utsträckning på att muntliga avtal ingås. Telefonförsäljarna spelar ofta in samtalen med kunderna. Inspelningarna fyller två syften. Ett syfte är kompetensutveckling av försäljningspersonalen. Ett annat syfte är att i förekommande fall använda inspelningen som dokumentation när kunder har synpunkter eller är missnöjda.