Rika partier drar ifrån – stod för 80 procent av kampanjbudgetarna

De sociala medieplattformarna skulle jämna ut förutsättningarna för partierna. Men drygt ett decennium senare har politikens ekonomiska a-lag ett försprång även digitalt, och skillnaden mellan kampanjkassorna växer.

De digitala medierna, där partierna själva kan betala för utrymme, har alltmer kommit att konkurrera med traditionella medier som partiernas viktigaste kommunikationskanaler. Än så länge rankas dock Tiktok lågt, och alla partier är inte heller närvarande på plattformen.
De digitala medierna, där partierna själva kan betala för utrymme, har alltmer kommit att konkurrera med traditionella medier som partiernas viktigaste kommunikationskanaler. Än så länge rankas dock Tiktok lågt, och alla partier är inte heller närvarande på plattformen.Foto: Martin Meissner/AP/TT
Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024