Skriftliga avtal kan införas vid telefonförsäljning
KONSUMENT. Det kan bli stopp för muntliga avtal vid telefonförsäljning. Regeringens utredare föreslår att ett avtal ska tecknas skriftligt för att det ska gälla.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareTelefonförsäljning kan innebära stora problem för konsumenterna. Därför vill Anne Kuttenkeuler, som utrett frågan åt regeringen, införa skriftligt godkännande av avtalet. Skriftligt kan i detta sammanhang innebära att avtalet godkänns
Frän kritik från branschen
Branschorganisationen Kontakta har haft en sakkunnig i utredningen, vd Tina Wahlroth. Hon är kritisk och skriver i ett särskilt yttrande:
"Utredningen har väsentliga brister i sin konsekvensbeskrivning och närmast avsaknad av ekonomisk konsekvensanalys. De sent införda förändringarna i förslaget gör att vare sig utredningen eller expertgruppen har haft möjlighet att analysera konsekvenserna av det nuvarande förslaget. Kontakta anser att förslaget sannolikt förvärrar konsumentproblemen och samtidigt drabbar näringslivet hårt genom ökade kostnader i miljardklassen, ökat krångel och därmed minskad försäljning med 35–70 procent. Försäljningsbortfall i den storleksordningen förtjänar en närmare analys."