Sponsring får inte hota oberoendet

MEDIER. De svenska reglerna kan inte garantera TV-företagens redaktionella oberoende vid sponsring och produktplaceringar, anser EU. Regeringen förbereder därför en ändring i lagen som är tänkt att börja gälla till årsskiftet.

Mattias Croneborg

Nuvarande radio- och tv-lag är från den 1 augusti 2010 och baseras på EU-direktiv om radio och tv. Men EU-kommissionen har klagat på Sverige och anser att reglerna är otillräckliga.

Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Rikspolitik

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024