Hårdare tag mot vilseledande reklam

MARKNADSFÖRING. Riksdagen har beslutat att företag som bryter mot marknadsföringslagen vid exempelvis vilseledande reklam ska få bötesbeloppet höjt från dagens maximala 5 miljoner till 10 miljoner kronor.

Mattias Croneborg

Konsumentombudsmannens, KO:s, roll vid tvister stärks. Böterna, eller marknadsstörningsavgiften som det formellt heter, ska höjas för att ”möjliggöra en nyanserad bedömning med hänsyn till det aktuella företagets storlek”. Den lägsta avgiften

Dokumentation

BESLUTSKEDJAN – RIKSDAGSBESLUT

Vad händer nu?

De nya reglerna träder ikraft den 1 oktober i år. Länk till Civilutskottets betänkande 2015/16:CU23


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Rikspolitik

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024