Vitt skilda bud när sjöfartsstyrmedlen sätts under lupp

Samtidigt som stämpelskatten föreslås slopas och tonnageskatten differentieras, läggs flera bud för hur farleds- och lotsavgifterna ska se ut framöver. Både inom politiken och hos forskare ges olika bud på vägen framåt, eftersom ytterligare EU-krav träder in.

Ju större del av konkurrensvillkoren som kan likställas med jämförbara länder, desto bättre, argumenterar SD:s trafikpolitiska talesperson. <br>
Ju större del av konkurrensvillkoren som kan likställas med jämförbara länder, desto bättre, argumenterar SD:s trafikpolitiska talesperson.
Foto: Fredrik Sandberg / TT, Riksdagen
Jacob Hederos

Under 2024 börjar utsläppshandeln att införas för stora delar av sjöfarten i EU, och från 2025 ska även obligatorisk inblandning av hållbarare bränslen börja

Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Rikspolitik

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024