Debatt

Varför ignoreras promillegränsen för elcyklar och cyklar i debatten om elsparkcyklar?

När promillegränser för elsparkcyklar debatteras är det väsentligt att fråga varför gränser för vanliga cyklar och elcyklar inte inkluderas. Det skriver Dan Nerén, policychef på TIER Mobility.

Det behövs en promillegräns för alla cykelfordon – oavsett om det rör sig om elsparkcyklar, cyklar eller elcyklar, menar debattören.
Det behövs en promillegräns för alla cykelfordon – oavsett om det rör sig om elsparkcyklar, cyklar eller elcyklar, menar debattören.Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I en debattartikel från 2012 riktade delar av kändiseliten kritik mot den skärpta sjöfyllerilagen, som infördes 2010. Kända röster, bland annat Ulf Brunnberg, hävdade att lagen gjorde den sociala samvaron på sjön svårare och kallade den för glädjedödande. Brunnberg ansåg att det borde vara tillåtet att njuta av en starköl på sjön utan att behöva oroa sig för lagens påföljder. Liknande argument hörs i dag från dem som motsätter sig en promillegräns för cyklar och elcyklar, samtidigt som de stödjer en sådan gräns för elsparkcyklar.

Vanligt med alkoholrelaterade skador

När debatten om promillegränser för elsparkcyklar nu får uppmärksamhet i Sverige är det väsentligt att också fråga varför promillegränser för vanliga cyklar och elcyklar inte inkluderas. Att köra elsparkcykel berusad är riskabelt och oansvarigt, oavsett om det är din egen eller en hyrd elsparkcykel. Men varför skulle reglerna skilja sig beroende på fordonstyp? Riskerna för skador och farorna kvarstår oavsett om du kör elsparkcykel, elcykel eller vanlig cykel.

Studier från bland annat Sahlgrenska visar att majoriteten av de som skadas i elsparkcykelolyckor är alkoholpåverkade.

Dagens Industri och Aftonbladet har nyligen uppmärksammat att Sverige riskerar att bli det sista landet i EU utan en promillegräns för elsparkcyklar, medan Finland inom kort planerar att införa en gräns på 0,5 promille.

Alkoholrelaterade skador är ett välkänt problem vid användning av cyklar och elsparkcyklar. Studier från bland annat Sahlgrenska visar att majoriteten av de som skadas i elsparkcykelolyckor är alkoholpåverkade. En norsk studie publicerad i Jama Network Open visade att 69 procent av skadade cyklister och 91 procent av skadade elsparkcykelanvändare var påverkade av alkohol eller droger.

Trafik och alkohol hör inte ihop

Alkohol försämrar reaktionsförmågan och ökar risken för olyckor. Därför utgör alkoholpåverkade personer en fara i trafiken, oavsett om de framför en bil, båt, elsparkcykel, a-traktor eller cykel. Med tanke på detta är det både förvånande och oansvarigt att Sverige ännu inte har infört en promillegräns för cyklar, elcyklar och elsparkcyklar.

En enhetlig lagstiftning som omfattar alla cykelfordon är nödvändig. Att anta att faran försvinner bara för att man använder ett annat typ av fordon är orimligt. Risken för skador på både förare och omgivning kvarstår oavsett fordonstyp. En promillegräns för alla cykelfordon skulle inte bara öka trafiksäkerheten utan också sända en tydlig signal om att alkohol och trafik inte hör ihop.

Inte okej att cykla berusad

Det finns ingen rimlig anledning till att Sverige ska ha olika regler för olika cykelfordon. Att exkludera vanliga cyklar och elcyklar från debatten om promillegränser skapar en farlig gråzon där det lätt uppfattas som acceptabelt att cykla berusad.

Vi bör komma ihåg att vi införde en promillegräns på sjön trots kraftiga protester. På samma sätt kan vi genomföra nödvändiga förändringar för cyklar, både när det gäller lagstiftning och beteende, trots eventuella invändningar från cyklister som vill kunna vingla hem efter en utekväll. Det är hög tid att vi prioriterar trafiksäkerheten och erkänner att alkohol och cykelfordon av alla slag är oförenliga med Sveriges nollvision för trafikolyckor.

Sverige måste agera nu. Låt oss inte bli det sista landet i Europa med att reglera elsparkcyklar, men glöm inte att även vanliga cyklar och elcyklar behöver omfattas. En promillegräns för alla cykelfordon skulle skapa en enhetlig lagstiftning, ge polisen bättre verktyg och sända en tydlig signal om att alkohol och trafik aldrig hör ihop.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024