Därför stoppar regeringen utredningen om ordning och reda

SKOLA. Utredningen om mer ordning och reda i skolan stoppas av utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Utredningen föreslog att lärare ska få beslagta elevers mobiltelefoner.  

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) gillar inte detaljstyrning av skolan. Han stoppar sin företrädares utredning om ordning och reda.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) gillar inte detaljstyrning av skolan. Han stoppar sin företrädares utredning om ordning och reda.Foto: Bild: Fredrik Hjerling
Mattias Croneborg

Det var den 9 september som Metta Fjelkner, tidigare ordförande för Lärarnas Riksförbund, höll presskonferens om den utredning som dåvarande utbildningsminister Jan Björklunds (FP) gett henne uppdrag att leda.

Men

Dokumentation

Så säger lagen om ordning och reda i skolan

Skollagens bestämmelser om trygghet och studiero understryker att rektorer och lärare har ansvar för eleverna i skolan. Rektorn eller lärarna får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. I skollagen regleras specifikt vissa åtgärder som rektorn eller en lärare kan besluta om. Dessa åtgärder är:

  • Utvisning ur undervisningslokalen
  • Kvarsittning
  • Utredning
  • Skriftlig varning
  • Tillfällig omplacering,
  • Tillfällig placering vid en annan skolenhet,
  • Avstängning
  • Omhändertagande av föremål.

Enligt PISA 2012 hade den upplevda ordningen i klassrummet förbättrats i OECD-länderna i genomsnitt mellan 2003 och 2012. I Sverige var emellertid den upplevda ordningen i klassrummet oförändrad och ordningen och arbetsron sämre än för genomsnittet i OECD. Av de svenska eleverna ansåg 34 procent att läraren fick vänta länge innan eleverna blev tysta. Genomsnittet i OECD var 28 procent.

Trots att svenska elever i jämförelse med elever i andra länder ofta kommer för sent till sina lektioner uppfattar flertalet av de tillfrågade svenska rektorerna att skolk och sen ankomst inte är ett hinder för elevernas lärande. PISA 2012 visar emellertid att eleverna i skolor med en stor andel elever som kommer för sent presterar sämre än elever i skolor där få kommer för sent, också när hänsyn tagits till andra faktorer som skulle kunna påverka resultatet.

Källa: Utkastet till utredning "Skolornas arbete med elevernas trygghet och studiero"


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024