Forskarkritik mot lärarutbildningarna: ”Skulle behöva ändra oerhört mycket” 

Lärarstudenter får inte tillräckliga kunskaper i läs- och skrivundervisning, visar en ny rapport. ”Det måste ställas högre krav på lärarutbildningarna”, säger Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och en av författarna till rapporten. 

”Lärosätena måste ges ett mer specificerat uppdrag än vad de har i dag. Och de måste åta sig att se till så att nyexaminerade lärare behärskar de här kunskaperna och färdigheterna”, anser Agneta Gulz. 
”Lärosätena måste ges ett mer specificerat uppdrag än vad de har i dag. Och de måste åta sig att se till så att nyexaminerade lärare behärskar de här kunskaperna och färdigheterna”, anser Agneta Gulz. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX
Rebecka Prahl

Omkring 20 procent av eleverna som börjar i årskurs 4 har inte tillräckliga läs- och skrivkunskaper. 

– Det är siffror som för mig bara är hårresande. Nästan alla elever kan lära sig

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024