Gröna rektorer hinner inte med pedagogiken

ARBETE. Rektorer som är relativt nya på sina tjänster lägger bara 15 procent av arbetstiden på det pedagogiska uppdraget.

Mattias Croneborg

Rektorer i årskurserna 7-9 lägger mer tid på arbetsuppgifter där administration ingår än på arbetsuppgifter i det pedagogiska uppdraget, som undervisningsrelaterade uppgifter eller frågor kring läroplan och kursplan. Det visar siffror som Skolverket har tagit fram.

Framförallt gäller det rektorer som har varit som längst tre år i yrket. De använder i genomsnitt 56 procent av tiden till administration medan bara 15 procent av tiden till det pedagogiska uppdraget.

– Att vara rektor innebär ett stort ansvar och det är viktigt att verksamheten organiseras så att rektor kan prioritera det pedagogiska uppdraget. Lärare behöver stöd och stimulans för att förbättra undervisningen och för att skapa förutsättningar så att alla elever når målen, kommenterar Tomas Matti, undervisningsråd på Skolverket, i ett pressmeddelande.

Studien baseras på den internationella studien TALIS 2013. Data utgörs av rektorers självskattning i enkätsvar. Skolor som ingår i urvalsramen bedriver undervisning i årskurserna 7-9, men kan dessutom även göra det i lägre årskurser.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024