Kraftig minskning av åtgärdsprogrammen

PEDAGOGIK. Totalt hade 64 600 av eleverna i grundskolan ett åtgärdsprogram hösten 2014, nära en halvering på ett år.

Mattias Croneborg

Skolverket anser att det troligen beror på den lagändring som gjort att skolor snabbt kan sätta in stöd utan att upprätta ett åtgärdsprogram.

En elev som inte tros nå kunskapsmålen, eller de kunskapskrav som minst ska uppnås, har rätt till extra anpassningar inom ramen för undervisningen. Om detta är otillräckligt kan eleven vara i behov av särskilt stöd. I sådana fall ska ett åtgärdsprogram upprättas.

Enligt Skolverkets sammanställning hade förra läsåret 6,8 procent av eleverna i grundskolan ett åtgärdsprogram, vilket motsvarar 64 600 elever. Det är nästan hälften så många jämfört med året före då drygt 12 procent hade ett åtgärdsprogram. Det är 8 procent av pojkarna och 5 procent av flickorna som har ett åtgärdsprogram.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024