Matematisk problemlösning sällsynt i gymnasiet
MATEMATIK. En ny granskning som Skolinspektionen gjort visar att elever riskerar att bli utan kunskaper i problemlösning som de behöver för framtida studier och yrkesliv. Detta för att gymnasieskolans naturvetenskapsprogram och teknikprogram för sällan ger utrymme till matematiska resonemang.
Josefin Silverberg
ReporterDet är undervisningen i matematik 3C som undersökts av Skolinspektionen. Kursen är obligatorisk på teknik- och naturvetenskapsprogrammet oavsett inriktning och kan även väljas som fördjupningskurs av elever på andra gymnasieprogram.
Så har granskning gått till:
- Skolinspektionens granskning omfattar 33 gymnasieskolor, varav 21 kommunala och 12 fristående skolor.
- 170 lärare, rektorer och elever har intervjuats.
- Observationer vid 65 matematiklektioner har genomförts.
- Drygt 1000 elever har svarat på en enkät.
Skolinspektionens granskning - senare matematik i gymnasieskolan (matematik 3c)