Matematisk problemlösning sällsynt i gymnasiet

MATEMATIK. En ny granskning som Skolinspektionen gjort visar att elever riskerar att bli utan kunskaper i problemlösning som de behöver för framtida studier och yrkesliv. Detta för att gymnasieskolans naturvetenskapsprogram och teknikprogram för sällan ger utrymme till matematiska resonemang.

Det är undervisningen i matematik 3C som undersökts av Skolinspektionen. Kursen är obligatorisk på teknik- och naturvetenskapsprogrammet oavsett inriktning och kan även väljas som fördjupningskurs av elever på andra gymnasieprogram.

Dokumentation

Så har granskning gått till:

  • Skolinspektionens granskning omfattar 33 gymnasieskolor, varav 21 kommunala och 12 fristående skolor.
  • 170 lärare, rektorer och elever har intervjuats.
  • Observationer vid 65 matematiklektioner har genomförts.
  • Drygt 1000 elever har svarat på en enkät.

Skolinspektionens granskning - senare matematik i gymnasieskolan (matematik 3c)

 

 


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024