Otydligt kring skolans digitalisering – lärare får ta smällen

Trots att en digitaliseringsstrategi varit på plats i fem år är det otydligt vad digital kompetens i skolan innebär. Samtidigt hamnar ansvaret ofta på enskilda lärare, menar digitaliseringsforskaren Sylvana Sofkova Hashemi, som är verksam i flera studier om digitalt lärande och likvärdighet.  

Foto: Alexander Olivera/TT
Rebecka Prahl

Tidigare i sommar fick Skolverket i uppdrag att utforma en ny digitaliseringsstrategi för skolan som ska börja gälla redan till vintern när den gamla löper ut. I en

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024