SNS-rapport: Inför länsmyndigheter för skolan
FORSKNING. Tre skolforskare föreslår en ny myndighetsstruktur för att styra skolan. De ifrågasätter också det fria skolvalet och vinster så som de är utformade i dag.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareStudieförbundet näringsliv och samhälle, SNS, har initierat ett större forskningsprojekt om skolan som pågått i flera år. Forskarna är kritiska till den marknadsanpassning som har skett av skolan och vill på flera
Alla rekommendationer från forskarna
Resultat och kunskapsuppföljning
- Inför en nationell resultatuppföljning.
- Ge lärarprofessionen huvudansvaret för sammanvägningen av betygssättningens kriterier.
- Kvalitetssäkra betygen på skolnivå genom att koppla dem till skolans genomsnittliga resultat på nationella prov.
- Ge lokal beslutanderätt över betyg före högstadiet.
- Ersätt gymnasiets kursbetyg med ämnesbetyg.
- Ge alla elever tillgång till goda gymnasieutbildningar, oavsett eventuella
icke godkända grundskolebetyg. - Minska tröskeleffekten i meritvärderingen mellan de lägsta betygsstegen (F och E).
Kompetensförsörjning och resursfördelning
- Låt lärarlegitimationen fungera som en validering för att öka tillflödet av kompetens från andra områden och andra länder.
- Utveckla lärarutbildningen kvalitetsmässigt och stärk dess attraktionskraft genom förstärkt forskningsanknytning, ökning av de praktiska inslagen i utbildningen och resursförstärkningar.
- Stipendiefinansiera studenterna på lärarutbildningen.
- Satsa långsiktigt och kraftfullt på fortbildning och kompetens hos lärarna, knyt fortbildningen till volymförändringar i elevkohorterna.
- Anpassa lärarnas löner till andra högutbildade tjänstemannagruppers.
- Inför en nationell skolpeng, viktad efter elevernas förutsättningar och behov, liksom efter andra strukturella kostnadsskillnader.
- Inför ett tak för klasstorleken på cirka 20 elever för skolans lägre årskurser.
Skolval, utförare och drivkrafter
- Skärp etableringskraven för fristående utbildningsanordnare.
- Begränsa kraftigt möjligheten till vinstutdelning för privata utbildningsanordnare.
- Komplettera vinstutdelningsbegränsningar med en offentlig infrastruktur för lån till godkända utförare.
- Inför lottning som metod att fördela översökta friskoleplatser, exempelvis inom kvotgrupper som motsvarar kommunens genomsnittliga elevsammansättning.
- Utveckla nya modeller för skolval som tar till vara kombinationer av geografisk närhet och mångfald.
Myndigheterna
- Ge kommunerna ett bindande uppdrag att aktivt nedbringa bristande likvärdighet (det vill säga ett ansvar för att skollagen efterlevs).
- Se över myndighetsstrukturen med sikte på att skapa regionala stödorganisationer – av typen "länsskolnämnder".
- kvalitetsutveckling och fortbildning av lärare.
Forskarna bakom rapporten
- Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
- Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, Kungliga Tekniska högskolan
- Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, Stockholms universitet, och affilierad forskare vid Institutet för Näringslivsforskning
Länk till rapporten