SNS-rapport: Inför länsmyndigheter för skolan

FORSKNING. Tre skolforskare föreslår en ny myndighetsstruktur för att styra skolan. De ifrågasätter också det fria skolvalet och vinster så som de är utformade i dag.

Foto: Fotoakuten
Mattias Croneborg

Studieförbundet näringsliv och samhälle, SNS, har initierat ett större forskningsprojekt om skolan som pågått i flera år. Forskarna är kritiska till den marknadsanpassning som har skett av skolan och vill på flera

Dokumentation

Alla rekommendationer från forskarna

Resultat och kunskapsuppföljning

  • Inför en nationell resultatuppföljning.
  • Ge lärarprofessionen huvudansvaret för sammanvägningen av betygssättningens kriterier.
  • Kvalitetssäkra betygen på skolnivå genom att koppla dem till skolans genomsnittliga resultat på nationella prov.
  • Ge lokal beslutanderätt över betyg före högstadiet.
  • Ersätt gymnasiets kursbetyg med ämnesbetyg.
  • Ge alla elever tillgång till goda gymnasieutbildningar, oavsett eventuella
    icke godkända grundskolebetyg.
  • Minska tröskeleffekten i meritvärderingen mellan de lägsta betygsstegen (F och E).

Kompetensförsörjning och resursfördelning

  • Låt lärarlegitimationen fungera som en validering för att öka tillflödet av kompetens från andra områden och andra länder.
  • Utveckla lärarutbildningen kvalitetsmässigt och stärk dess attraktionskraft genom förstärkt forskningsanknytning, ökning av de praktiska inslagen i utbildningen och resursförstärkningar.
  • Stipendiefinansiera studenterna på lärarutbildningen.
  • Satsa långsiktigt och kraftfullt på fortbildning och kompetens hos lärarna, knyt fortbildningen till volymförändringar i elevkohorterna.
  • Anpassa lärarnas löner till andra högutbildade tjänstemannagruppers.
  • Inför en nationell skolpeng, viktad efter elevernas förutsättningar och behov, liksom efter andra strukturella kostnadsskillnader.
  • Inför ett tak för klasstorleken på cirka 20 elever för skolans lägre årskurser.

Skolval, utförare och drivkrafter

  • Skärp etableringskraven för fristående utbildningsanordnare.
  • Begränsa kraftigt möjligheten till vinstutdelning för privata utbildningsanordnare.
  • Komplettera vinstutdelningsbegränsningar med en offentlig infrastruktur för lån till godkända utförare.
  • Inför lottning som metod att fördela översökta friskoleplatser, exempelvis inom kvotgrupper som motsvarar kommunens genomsnittliga elevsammansättning.
  • Utveckla nya modeller för skolval som tar till vara kombinationer av geografisk närhet och mångfald.

Myndigheterna

  • Ge kommunerna ett bindande uppdrag att aktivt nedbringa bristande likvärdighet (det vill säga ett ansvar för att skollagen efterlevs).
  • Se över myndighetsstrukturen med sikte på att skapa regionala stödorganisationer – av typen "länsskolnämnder".
  • kvalitetsutveckling och fortbildning av lärare.

Forskarna bakom rapporten

  • Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
  • Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, Kungliga Tekniska högskolan
  • Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, Stockholms universitet, och affilierad forskare vid Institutet för Näringslivsforskning

Länk till rapporten


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024