Dyra anmälningar mot vården

VÅRD. Det nya systemet för att utreda anmälningar mot vården är fyra gånger dyrare än beräknat, enligt en rapport från Statskontoret.

Johanna Alskog
Fakta
Ny myndighet
Inspektionen för vård och omsorg bildades halvårsskiftet 2013. Då flyttades hanteringen av enskildas klagomål över från Socialstyrelsen till den nya myndigheten.
Till och med år 2011 hanterades enskildas klagomål av HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. I dag avgör HSAN endast ärenden från IVO, JK och JO.

En tredjedel av Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) går i år åt till att utreda enskildas klagomål mot hälso- och sjukvården. Det är fyra gånger mer än beräknat, konstaterar

Altinget logoVård och Hälsa
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget vård och hälsa får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Vård och Hälsa

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024