Tunga transportpolitiska myndigheter går hårt åt inriktningsunderlaget, och menar att Trafikverkets olika bud utanför infrastrukturplaneringen riskerar att leda bort fokus från den centrala frågan: Var ska staten investera i infrastrukturen?
Efter att ha skjutit till en miljard för att förhindra en kostnadshöjning för säkerhetskontroller på flygplatser sonderar regeringen nu terrängen för att sänka flygskatten och öppna för regioner att upphandla egna flygrutter.
Det är hög tid att avskaffa den svenska flygskatten. Den är inte en skatt på utsläpp, och den främjar inte hållbarare flyg. Det skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och, Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.
Fler elbilar kräver en utbyggd laddinfrastruktur. Men för att det ska bli möjligt behövs bättre finansieringsmodeller som sänker tröskeln för fastighetsägare att investera i laddstolpar. Det skriver Rikard Silverfur, Fastighetsägarna Sverige, och Carl Ståhle, Sveriges allmännytta.
SD överger tillfällig allians med MP om bättre nattåg. Men MP:s Linus Lakso är glad ändå, eftersom Tidöpartierna ska ha samtal om frågan. ”Positivt att MP:s politik nu ser ut att genomföras”, säger han.
120 myndigheter har blivit 50 när utredningen som ska titta på möjliga avvecklingar går in i nästa steg. ”Det är kort om tid och många myndigheter och då kommer slutresultatet också avspegla det”, säger utredaren Ulf Bengtsson till Altinget.
Toggle ads