Debatt

”Europaspåret är den mest lönsamma Öresundsförbindelsen”

Europaspåret löser flaskhalsen över Öresund så att vi kan dra full nytta av Fehmarn-förbindelsen. Europaspåret är även det mest lönsamma alternativet, skriver Christian Alexandersson, Europaspåret, i en slutreplik.

"Med Fehmarn kommer det finnas två järnvägsstråk från Sverige till Tyskland – förutom över Öresund där det bara finns en förbindelse: Öresundsbron."
"Med Fehmarn kommer det finnas två järnvägsstråk från Sverige till Tyskland – förutom över Öresund där det bara finns en förbindelse: Öresundsbron."Foto: Laurenz Heymann/Unsplash
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Lyssna på artikeln

Det är glädjande att HH-förbindelsens chefslobbyist Erik Østergaard lyfter Fehmarn-förbindelsen i sin replik om HH-förbindelsen och Europaspåret – en förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn.

Läs också

Vi är helt överens om att det behövs fullgoda förbindelser från Sverige, via Danmark och vidare mot kontinenten. Med Fehmarn kommer det finnas två järnvägsstråk från Sverige till Tyskland – förutom över Öresund där det bara finns en förbindelse: Öresundsbron. Det är denna flaskhals som Europaspåret löser så vi kan dra full nytta av Fehmarn.

Europaspåret är enda förslaget som skapar kapacitet och redundans för gods- och fjärrtåg vilket också är anledningen till att bland andra SJ vill se en utredning av Europaspåret.

HH-förbindelsen kan däremot enbart hantera lokaltåg och har därför reellt sätt inget med Fehmarn att göra. Med HH-förbindelsen skulle vägtrafiken öka på bekostnad av järnvägen.

Det lönsamma alternativet

Jag utgår ifrån att Østergaard tänker på vägförbindelsen när han skriver att HH-förbindelsen är lönsam. HH-utredningen visar att det saknas 14 miljarder kronor för att en kombinerad bil- och tågförbindelse ska bli lönsam.

Europaspåret är det lönsamma alternativet som kan finansiera sig själv. Europaspåret kan få ett stort EU-stöd för järnvägsdelen eftersom den skapar kapacitet för både gods- och persontransport och löser en flaskhals i en EU-prioriterad järnvägskorridor. Denna möjlighet finns inte för HH-förbindelsen eftersom EU inte stöttar lokaltrafik. Ytterligare kan Europaspåret generera stora intäkter, vilket betyder att hela projektet kan betala sig själv inom 40 år.

Strider mot fyrstegsprincipen

I Sverige tillämpas som grund fyrstegsprincipen för att säkerställa en god resurshållning och hållbar samhällsutveckling. Fyrstegsprincipen handlar om att vi ska förstå den situation vi vill lösa och undersöka samtliga lösningar. Østergaard vill snabbt gå vidare med HH-förbindelsen utan att Europaspåret utreds. Detta strider helt mot fyrstegsprincipen. I stället bör nästa steg bli en strategisk analys i syftet att förstå situationen och utreda alla lösningar – inklusive Europaspåret.

Dokumentation

Läs tidigare inlägg i debatten: 

Replik: Därför ska HH-förbindelsen byggas

Ett snabbt beslut om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är helt nödvändigt. Till skillnad från Europaspåret är HH-förbindelsen en lönsam förbindelse som är värdeskapande för både Sverige och Danmark, skriver Erik Østergaard.

Debatt: Vad ska en ny Öresundsförbindelse bidra till?

En fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn skulle effektivt kombinera svensk, dansk och tysk infrastruktur. Flaskhalsar försvinner och förbindelsen skulle bidra till förbättrad konkurrenskraft och klimatomställningen, skriver Christian Alexandersson, Europaspåret.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024