Transportsektorns klimatpåverkan ökar nu mycket kraftigt i Sverige, vilket hotar vårt nationella 2030-mål och riskerar leda till att vi måste betala dryga böter till EU. En påskyndad omställning till el- och biogasdrift behövs, men försvåras av bristande incitament och otidsenliga regelverk. Det skriver tre företrädare för transport- och åkeribranschen.
Det är viktigt att noggrant överväga riskerna med statligt finansierade industriprojekt och se till att de inte bara gynnar några få aktörer på bekostnad av resten av samhället, skriver Tobias Andersson (SD), ordförande näringsutskottet.
Göteborgs hamn må vara en kommunal kassako, men den stjäl uppmärksamhet från det som verkligen inte får hamna i skugga. Det skriver Anton Holmlund, vice ordförande LUF, och Johannes Bexell, distriktsordförande LUF väst.
Transportinfrastrukturen lider av en enorm underhållsskuld som regeringen ärvde av Socialdemokraterna. Nu ska Sverige rustas starkt för framtiden, skriver riksdagsledamöterna Magnus Oscarsson och Magnus Jacobsson (KD).
Toggle ads