Debatt

Inför en åldersgräns för elsparkcyklar

En åldersgräns för både elsparkcyklar och elcyklar skulle inte bara minska antalet olyckor, utan även säkerställa att unga användare har den mognad och kunskap som krävs för att hantera sina fordon på ett säkert sätt, skriver Dan Nerén, policychef Tier-Dott.

Många barn och unga använder elsparkcyklar för att ta sig till skolan och fritidsaktiviteter, vilket tydligt ökar behovet av förbättrade säkerhetsåtgärder, skriver debattören.
Många barn och unga använder elsparkcyklar för att ta sig till skolan och fritidsaktiviteter, vilket tydligt ökar behovet av förbättrade säkerhetsåtgärder, skriver debattören.Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Allt fler barn skadas på sina elsparkcyklar, enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF). Elsparkcyklar har blivit en vanlig del av vår trafikmiljö, och privatägda modeller har ökat markant. Många barn använder dessa fordon för att ta sig till skolan och fritidsaktiviteter, vilket tydligt ökar behovet av förbättrade säkerhetsåtgärder. Samtidigt innebär detta en ökad risk för olyckor, särskilt bland barn och ungdomar.

Specifik åldersgräns saknas

Olyckor med privatägda elsparkcyklar är inte bara vanligare, utan ofta allvarligare än med delade elsparkcyklar. En studie från Chalmers bekräftar att delade elsparkcyklar är säkrare tack vare bättre konstruktion och förbättrad design.

Forskning från Storbritanniens Department for Transport (DfT) visar dessutom att olyckor med privatägda elsparkcyklar sker 6,4 gånger oftare än med delade modeller. Detta understryker behovet av både en åldersgräns och strängare krav på fordonsdesign. Privatägda elsparkcyklar är ofta mindre stabila, med mindre hjul, bristfällig eller obefintlig stötdämpning och sämre bromsar jämfört med de mer robusta hyrmodellerna. Dessutom saknar de ofta lättare privatägda elsparkcyklarna krav på trafikförsäkring, vilket delade, tyngre elsparkcyklar har.

Föräldrar måste vara medvetna om riskerna med att låta sina barn använda elsparkcyklar och elcyklar utan tillsyn.

Trots dessa risker saknas en specifik åldersgräns för elsparkcyklar i Sverige, medan flera andra länder redan infört sådana regler. I Norge är det till exempel förbjudet för barn under 12 år att köra elsparkcykel, och i Danmark är åldersgränsen satt vid 15 år. I Kalifornien har nya lagar gett lokala myndigheter rätt att förbjuda elcyklar för barn under 12 år, i syfte att motverka den ökande olycksfrekvensen.

Föräldrar måste ta ansvar

Sverige bör följa dessa exempel. En åldersgräns för både elsparkcyklar och elcyklar skulle inte bara minska antalet olyckor, utan även säkerställa att unga användare har den mognad och kunskap som krävs för att hantera sina fordon på ett säkert sätt.

Föräldraansvaret är också centralt. Föräldrar måste vara medvetna om riskerna med att låta sina barn använda elsparkcyklar och elcyklar utan tillsyn. Många minderåriga använder dessa fordon utan att få nödvändig vägledning, vilket ökar risken för olyckor. Det är därför avgörande att föräldrar inte enbart förlitar sig på lagstiftning, utan aktivt ser till att deras barn agerar ansvarsfullt i trafiken och förstår hur fordonen ska användas säkert.

Att införa en åldersgräns skulle vara ett konkret steg mot att öka trafiksäkerheten i våra städer. Liksom mopeder och bilar kräver elsparkcyklar och elcyklar både mognad och erfarenhet för att hanteras säkert. Genom att ta lärdom från länder som Norge och Danmark kan Sverige minska olyckorna och samtidigt ge unga trafikanter den utbildning och vägledning de behöver för att röra sig tryggt i trafiken.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024