Altinget logo
Profile
Logga in
Logga in med SSOGlömt ditt lösenord?
Prenumerera
Debatt

Utan fungerande isbrytning fryser svensk industri

Om inte isbrytningen för handelssjöfarten avlöper som den ska riskerar hamnar längs med den svenska kusten att tvingas hålla stängt under vinterhalvåret. Det skriver Trond Myklebust och Erik Almkvist, vd respektive Head of Ice Operations, Viking Supply Ships.

Politiken och industrin är överens, fungerande isbrytning är en grundläggande förutsättning för Sveriges näringsliv, skriver debattörerna.
Politiken och industrin är överens, fungerande isbrytning är en grundläggande förutsättning för Sveriges näringsliv, skriver debattörerna.Foto: Viking Supply Ships
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Tillgången till öppna farvatten är helt avgörande för svensk industri. Samtidigt befinner vi oss i ett läge där Sverige inte kan säkra detta eftersom dagens isbrytarflotta både är otillräcklig och föråldrad.

De två isbrytare som är planerade att byggas av svenska staten räcker inte, behoven är större både numerärt och kvalitetsmässigt. Det finns andra leveranssäkra och mer kostnadseffektiva alternativ men då måste regeringen öppna upp för andra lösningar. Det kan spara skattebetalarna miljarder.

Altingets gratis nyhetsbrev

Isbrytarflottan räcker inte till

Politiken och industrin är överens, fungerande isbrytning är en grundläggande förutsättning för Sveriges näringsliv. I dag går 90 procent av all import och export till och från Sverige på sjön. Utan isbrytning för handelssjöfarten riskerar hamnar längs med den svenska kusten att tvingas hålla stängt under vinterhalvåret, för norrländska hamnar kan det handla om flera månader om året.

Detta blev tydligt under vintern 2024 då väntetiden ökade och flera hamnar periodvis tvingades stänga på grund av att isbrytarflottan inte räckte till. Om inte företag garanteras en fungerande infrastruktur kan hela den norrländska industriboomen gå förlorad. Detta betonades av både Skogsindustrierna och Svenskt näringslivs remissvar med anledning av Trafikverkets inritningsplan för infrastrukturplanering.

Om inte företag garanteras en fungerande infrastruktur kan hela den norrländska industriboomen gå förlorad. 

Sedan år 2000 har den svenska lösningen varit att låta Viking Supply Ships ha den tekniska och operativa driften av de svenska statsisbrytarna. Regeringen har emellertid beslutat att driften ska övergå till staten med anledning av det alltmer osäkra omvärldsläget. Det har även påbörjats en statlig upphandlingsprocess för att bygga två nya isbrytare eftersom Sjöfartsverkets befintliga isbrytarflotta börjar bli 50 år gamla och förnyelsebehovet är stort.

Industriboomen ökar behovet av isbrytning

Hösten 2023 pausades upphandlingen och allt tyder på att kostnaderna för att uppdatera isbrytarflottan långt kommer att överstiga de ursprungliga uppskattningarna. Både för inköp av nya isbrytare och för uppgraderingar av befintliga isbrytare. Konsekvensen blir att den svenska isbrytarflottan kommer att tappa i kapacitet de kommande åren. Även om två nya isbrytare slutligen levereras tillsammans med det nya tillskottet – den begagnade isbrytaren Polar Circle – kommer det enligt Sjöfartsverkets analys inte räcka för att ersätta den befintliga flottan.

I en rapport från 2017 skrev Sjöfartsverket att hela den svenska isbrytarflottan behöver förnyas fram till 2030. Myndigheten tydliggjorde vidare att isbrytarflottan inte nådde upp till det nationella behovet och att det krävdes att Sverige hyrde in isbrytare för att möta de numerära och kvalitetsmässiga kraven. Sedan dess har behoven, i och med industriboomen i norr, blivit än större, och fortsätter att växa.

Välj en billigare lösning

Här finns en lösning. Genom att komplettera den nuvarande svenska isbrytarflottan med Viking Supply Ships svenskflaggade specialanpassade kombinationsfartyg går det snabbt att säkerställa en flotta av hög kvalitet till Sjöfartsverket. Det skulle även spara skattebetalarna miljarder, då svenska staten bara betalar då isbrytarna behövs.

Självklart uppskattar vi att regeringen ser vikten av isbrytningen men i stället för att investera miljarder i traditionella isbrytare finns en smartare och mycket billigare lösning. Det är ett upplägg som historiskt har visat sig vara välfungerade, kostnadseffektivt och klimatsmart. Situationen är allvarlig, utan fungerande isbrytning stannar svensk industri.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024