Debatt

Lämna inte skolans pollenallergiker i sticket

Det är dags att samhället tar astma- och allergiproblemen i skolan på allvar. Det skriver Mikaela Odemyr, förbundsordförande Astma- och allergiförbundet och Andreas Örje Wellstam, koncernchef Swegon.

Det är inte bara skolavslutningstider – det är pollentider.
Det är inte bara skolavslutningstider – det är pollentider.Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Pollensäsongen har dragit i gång. Under de närmaste månaderna är det många som kommer att känna av de ökande pollenhalterna, med kliande ögon, snuva, luftvägsbesvär och trötthet till följd.

Altingets gratis nyhetsbrev

Fyra av tio är pollenallergiker

När Astma- och allergiförbundet och Swegon gav PMF Research i uppdrag att genomföra en enkätundersökning bland lärare om deras syn på inomhusklimatet i skolan, uppgav fyra av tio att de är allergiska mot pollen. Var fjärde lärare uppgav att de ganska ofta eller ofta har mer allergiska symptom i skolan än hemma.

Vi vet att så många som 20 procent av tolvåringarna är allergiska mot pollen och att den säsongsbundna pollenallergin hos barn och ungdomar försämrar deras kognitiva funktion, sömn och livskvalitet. Den kan påverka koncentration, inlärning, inläsning och matematisk problemlösning negativt, vilket riskerar att försämra skolprestationerna. Stress i samband med prov har visat sig påverka pollenallergiska elevers sömn, oro och stressbeteende mer än hos icke-allergiska elever.

Det är naturligtvis oacceptabelt. Sverige har skolplikt och elever och lärare tillbringar en stor del av sin vakna tid i skolan. De har rätt till en bra inomhusmiljö.

Pollenallergi påverkar prestationen

De ekonomiska kostnaderna för pollenallergi i samhället i stort är enorma. Forskning från Karolinska institutet pekar på att de samhällsekonomiska kostnaderna uppgår till omkring 14 miljarder kronor om året. Det är framför allt pollenallergins påverkan på prestationsförmågan, som innebär att produktiviteten sjunker. Produktivitetsförlusten är kostsam ur samhällsekonomisk synvinkel, men också vård, läkemedel och sjukskrivningar kostar stora summor.

Bland de tillfrågade lärarna uppgav 70 procent att de upplever en ökad sjukfrånvaro bland sina kollegor under pollensäsongen. För skolornas del innebär nedsatt arbetsförmåga och sjukskrivningar att man tvingas ta in kostsamma vikarier och att pressen ökar på lärarkollektivet att täcka upp för de lärare som måste sjukskriva sig. För eleverna innebär det försämrad undervisning med fler oförberedda lektionstillfällen, lärarlösa lektioner och vikarier.

De ekonomiska kostnaderna för pollenallergi i samhället i stort är enorma.

Det är dags att samhället tar astma- och allergiproblemen i skolan på allvar. Skolan måste betraktas som den viktiga läro- och arbetsplatsen den är. Det har länge varit standard med ventilationssystem som filtrerar utomhusluften från pollen och partiklar innan den kommer in i byggnaden. Med fungerande ventilation enligt rekommendationer ska man inte behöva ställa upp fönstren i klassrummen och släppa in förorenad uteluft, som innehåller till exempel pollen, vilket skulle avsevärt förbättra arbetsmiljön och minska de problem som många lärare och elever upplever under pollensäsongen.

Förbättra ventilationen

Vi vill att:

  • Ventilation i skolor ska följa rekommendationer och kontrolleras löpande – så att de håller samma standard som vi kräver i kontorsbyggnader, hotell, sjukhus med mera.
  • Rektorer ser till att antalet elever i skollokalerna anpassas efter ventilationens kapacitet.
  • Rektorer och skolpersonal underlättar för elever med pollenallergi i skolan under perioder med höga pollenhalter, till exempel genom att undvika att vädra och genom anpassningar så att de exempelvis kan ha idrott inomhus.

Ge lärare och elever bättre förutsättningar

Samhället måste byta perspektiv, och börja betrakta åtgärder för en bättre inomhusmiljö som investeringar snarare än kostnader. Inte minst är det investeringar som betalar sig. Många gånger handlar det om mindre insatser för att nå en markant förbättring.

En investering i ett bra inomhusklimat är en investering i lägre sjukvårdskostnader. Det är en investering i minskad sjukfrånvaro och ökad produktivitet. Det är en investering i bättre skolresultat. Och framför allt är det en investering i lärare och elever för att ge dem de bästa förutsättningarna att lära och lära ut för framtiden. Det har samhället inte råd att strunta i.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024