Skolinspektionen vill att det ska pratas mer sex i skolan
KORTNYTT. Skolinspektionens granskning visar att sex- och samlevnadsundervisningen i skolan är bristande på många skolor och lärare uppfattar det delvis som ett laddat ämne att diskutera.
Josefin Lingström
Webbredaktör och redaktör Altinget OmsorgIdag publicerade Skolinspektionen sin granskning av sex- och samlevnadsundervisningen i grundskola och gymnasium. Den visar brister i att undervisningen inte är ett återkommande inslag, utan endast vid enstaka tillfällen. Däremot visar granskningen att ämnet tas upp i fler andra ämnen i skolan än tidigare, så som biologi, naturkunskap och samhällskunskap.
Men sex- och samlevnadsundervisningen är fortfarande eftersatt i form av att den oftast består endast av kunskapsundervisning. Skolinspektionen vill att man även ska diskutera ämnet med eleverna och de problem som eleverna tycker är relevanta. Men också att det ska kopplas till skolans övergripande värdegrundsarbete.
Granskningen visar också att lärare upplever svårigheter med att prata om laddade ämnen inom sex- och samlevnadsundervisningen. Därför efterfrågar flera lärare i granskningen kompetensutveckling på området.
– Vår granskning visar att rektorerna inte följer upp vilken kompetens lärarna har. Och vet man inte vad som brister är det svårt att ge kompetensutveckling i exempelvis samtalsmetodik, säger Stefanie Luthman, projektledare för granskningen, till Dagens Nyheter.