Landsbygdsministern inför fiskemangling: Hoppas hålla kvoterna nere

Peter Kullgren (KD) reser till årets EU-mangling om fiskekvoterna med ett mandat som Tidöpartierna och C står bakom. S-, V- och MP-krav om fiskestopp anser han vore dålig förhandlingstaktik. ”Det är möjligt det skulle gynna min popularitet i vissa kretsar, men strömmingen skulle ju må sämre.”

Regeringen vill få stöd för en linje där det kustnära fisket värnas.<br>
Regeringen vill få stöd för en linje där det kustnära fisket värnas.
Foto: Vincent Gouriou / EC 2018
Jacob HederosJohanna Alskog

Östersjöfisket har återkommande varit omtvistat, och efter att torskkvoterna kapats och flera ålfiskeåtgärder införts för att förhindra kollaps, står striden nu främst om skarpsillen, respektive sill och strömming.

Förslaget till kvoter för nästa år har flera begränsningar i fisket i flera av områdena.

Men det har också mötts av kraftig kritik för att fortsatt inte ta hänsyn till beståndens livskraftighet, bland annat genom ett utökat sillfiske i centrala Östersjön.

Detta år är det främst skarpsillen som anses ligga risigt till i kvotförslaget – med en nära femprocentig risk att beståndet ska kollapsa. Men även i frågan om sill och strömming är frågetecknen kring de föreslagna nivåerna många.

Men EU-kommissionen, som ska basera sina förslag på Internationella havsforskningsrådet ICES rådgivning, behöver samtidigt ta realpolitisk hänsyn, konstaterar de experter som Altinget talat med. För efter att förra årets kvotförslag kördes över av fiskeministrarna, har debatten varit omfattande.

Tidösamarbetet fick mycket kritik för att man ställde sig bakom förra kvotbeslutet, som i praktiken innebar en kvot som lades under den ”femprocentsrisknivå” som ställts upp för att garantera att bestånd, i detta fallet sillen, inte fiskas för hårt.

EU-kommissionen försökte därför i efterhand få igenom en lagändring som skulle göra årets kvotbeslut lagligt.

Men nu är det förslaget avvisat av EU-parlamentet, som därmed skickat tillbaka frågan till skissbordet.

Läs också

Landsbygdsminister Peter Kullgren menar dock fortsatt att det kan vara bra att regelverket ses över.

Foto: Europeiska unionens råd, EU-kommissionen
– Regeringens inställning är att det är bra att parlamentet inte gjorde någon snabb process. Vi var ganska kritiska till hela processen. Man kan däremot se att eftersom det är så mycket fram och tillbaka med det här – den har aldrig tillämpats från kommissionens sida förutom förra gången – att vi kanske behöver se över det, se hur vi kan tydliggöra det här regelverket, istället för att ta bort det.

– Det är vår ingång. Nu blev det inget med det, nu kom det tillbaka.

På måndag samlas ministrarna igen för nästa års beslut. Och Sverige står enligt landsbygdsministern egna uppgifter ensamt i ambitionen att hålla nere fiskekvoterna på framför allt sill och strömming i centrala Östersjön.

Att då kliva in och kräva exempelvis ett stopp på industrifiske av strömming vore ingen smart taktik vid förhandlingarna med fiskeministrarna från de andra EU-länderna, anser Peter Kullgren (KD). 

– Om vi driver en linje som uppfattas som apart från alla andra, då kommer vi inte vara särskilt intressanta med våra 2,34 procent av EU:s befolkning. Då kommer vi högst troligt ställas vid sidan av avgörande delar i den här förhandlingen, säger han vi en pressträff efter fredagens EU-nämnd.

Från EU-nämnden har han fått med sig ett förhandlingsmandat som Tidöpartierna och Centerpartiet står bakom. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har däremot anmält avvikande uppfattning, och tryckt bland annat på att underlaget för sillbeståndrådgivningen från Internationella havsforskningsrådet ICES är för osäkra.

– Vi har lyckats i de här förhandlingarna tidigare, med den här typen av relativt öppna mandat. Men om vi går in med en nollkvot och alla andra på ICES:s max, då blir vi ingen lirare i den förhandlingen, säger Peter Kullgren och kallar den ståndpunkt han har med sig ner till Bryssel för ”en av de mest restriktiva ståndpunkter som vi har haft”.

Det svenska fokuset ligger på de utsatta sill- och strömmingsbestånden i Östersjön, Bottenhavet, Bottenviken, enligt Kullgren.

– Vi vill ha ett mandat som är så tydligt som möjligt, men som inte är låst med en massa röda linjer. Det är av den anledningen att vi är ganska ensamma om att driva den här positionen. De flesta andra länder vill uppåt, inom ICES rekommendationer. När vi vill ligga under ICE:s miniminåvå, så vill de flesta andra ligga väldigt nära eller på ICE:s max.

Målet är att komma hem från förhandlingarna med så låga kvoter som möjligt, enligt Kullgren. Men mandatet innehåller också andra bud – där bland annat ”lekfredningsperioder”där fisket förbjuds under delar av året också finns med på bordet att spela med – vilket öppnar för andra möjligheter även om själva kvotbesluten inte går i linje med regeringens önskemål.

Men även om Sverige – enligt ministern – vill något helt annat än de flesta andra länderna, så är han övertygad om att det går att påverka resultatet.

– Det är en stor skillnad om man ligger inom ICES:s rådgivning eller om man går in på en helt annan nivå. Det är ingen hemlighet för de här länderna vad vi tycker, de vet var de har Sverige, att vi vill ha väldigt restriktiva kvoter, säger Kullgren.

Det som Sverige faktiskt har att spela med är två saker, enligt Kullgren:

– Valutan på bordet är viljan till en enighet runt Östersjön. Det är den vi har att balansera med. Hur viktigt tycker de andra är att vi får till en enighet? Det är ganska sällan vi har någon som röstar nej till slut.

– Jag är glad att kommissionen att de lagt sig där de gjort, att de ligger lågt i intervallet. Det kan också ses som en valuta.

Finns annan taktik

Tidigare har dock andra länder tagit till rena protester för att visa på sitt missnöje, genom att inte ställa sig bakom kvotbesluten.

När torskbestånden sjönk ökade Tyskland sina protester kontinuerligt, med syftet att få kvotbesluten för samma bestånd som befinner sig olika delar av året i Nordsjön och Östersjön att beslutas gemensamt. Det gick inte vägen, men fick samtidigt visst gehör internt.

Om Sverige inte alls får som man vill, ska man då markera tydligt missnöje eller ej?

– Det är klart att det finns lägen... jag vill inte spekulera om det. Det kan bli problematiskt. Men det är klart det kan inte bli vilka kvotsättningar som helst. Det är klart det finns gränser för alla.

Enligt Kullgren ligger det i sakens natur att tre av oppositionspartierna går ut hårt mot regeringen.

– I en nationell politisk kontext, så skulle det vara mycket lättare och bättre för mig också, rent politiskt, att gå åt det hållet. Att jag hakar på här och skriker "alla andra är dumma, vi kommer säga nej, vi ska ha stopp i tre år på fisket", men vad leder det till? Det skulle leda till högre kvoter, säger Peter Kullgren och fortsätter:

– Det är möjligt det skulle gynna min popularitet i vissa kretsar, men strömmingen skulle ju må sämre. Vi är inte beredda att köra den linjen. Och på exakt samma sätt har ju Socialdemokraterna agerat, de har aldrig haft en röd linje i det mandat de har bett om. De vet ju exakt hur de här förhandlingarna går till. 

Vill minska sillfisket

Regeringen stödjer ”preliminärt den övergripande inriktningen i kommissionens förslag, men anser att Sverige bör verka för att förslaget i delar justeras så att slutresultatet bidrar till återhämtning av bestånden, blir ändamålsenligt, grundat på vetenskapliga råd och ekosystemansatsen och inte oproportionerligt drabbar det svenska lokala kustnära fisket. Det innebär att regeringen har för avsikt att i särskilda fall, så som för sill/strömming i centrala Östersjön, verka för en mer försiktig ansats än den övergripande inriktningen i kommissionens förslag. Särskilt i fråga om sill/strömming i centrala Östersjön är regeringens utgångspunkt att
kvoterna inte bör öka utan minska jämfört med nu gällande kvoter. Regeringen anser vidare att förslaget i delar bör justeras något i syfte att mildra de negativa effekterna för det svenska lokala kustnära fisket som är beroende av livskraftiga bestånd. Regeringen anser att storlek på bifångstkvot bör beakta nuvarande  beståndssituation för associerade arter och anpassas i enlighet med en ekosystemansats i blandfisket.”

Ur kommenterade dagordningen


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024