Omtag för biljettreform utlovas – men minister ser utmaningar

Ett nytt biljettsystem ska göra det lättare för européer att köpa internationella biljetter för järnvägen, utlovar Ursula von der Leyen. Men ambitionen blir svår att förverkliga, förutspår danska transportministern Thomas Danielsen, som ändå tycker att idén är sympatisk.

Ett tidigare förslag till multimodal biljettreform har tidigare lagts på is. Men passagerarrättighetsreformen är igång. <br>
Ett tidigare förslag till multimodal biljettreform har tidigare lagts på is. Men passagerarrättighetsreformen är igång.
Foto: Lukasz Kobus, EC - Audiovisual Service 2020
Daniel Bue LauritzenJacob Hederos

EU-kommissionens nyligen omvalda ordförande Ursula von der Leyen vill göra det lättare för européer att resa med tåg över EU:s gränser.

Detta var ett av budskapen Ursula von der Leyen meddelade i Det politiska programmet, som hon lade fram som en del av sitt omval.

Specifikt vill ordföranden uppfylla ambitionen om ett mer hållbart resande med en ny förordning som ska leda till att det skapas ”ett enda system” för att köpa och sälja internationella biljetter.

Detta kommer att göra det lättare för människor att framför allt välja tåg, parallellt som en annat regelverk ska se till att resenärerna inte förlorar sin rätt till ersättning vid förseningar eller inställda avgångar när det finns flera operatörer inblandade.

”För att nå våra klimatmål behöver vi också underlätta för människor att ställa om till mer hållbara lösningar. Detta är särskilt fallet med rörlighet. Det är fortfarande för svårt för många medborgare att resa med tåg över gränserna”, skriver Ursula von der Leyen i programtexten.

Ministern: Osannolik

Det är en mycket sympatisk ambition som kommissionens ordförande presenterar, enligt den danske transportministern Thomas Danielsen (Venstre).

– Det är absolut nödvändigt att vi gör det enklare att köpa tågbiljetter för resor i Europa och att få det bästa priset. Det är oerhört svårt i dag. Det kan och måste bli mycket bättre, säger han till Altinget.

Det är dock inte första gången som Ursula von der Leyen och EU-kommissionen vill stärka de europeiska tågresenärernas möjligheter att resa över hela kontinenten.

Redan 2020 meddelade kommissionen att den skulle stödja utvecklingen av ett ”multimodalt biljettsystem”, men hittills har detta inte förverkligats.

Läs också

Den danska transportministern förutspår inte heller att Ursula von der Leyen har någon större chans att nå mållinjen under den kommande perioden.

Tyvärr är det otroligt komplext och svårt.

Thomas Danielsen
(V)
– Tyvärr är det otroligt komplext och svårt. Det är inte något som bara kommer till av sig själv. Hur mycket vi än drar på oss arbetskläderna så finns det en anledning till att vi inte har gjort det än, säger han.

Vad är det som gör det så svårt?

– Det är de många olika plattformarna och operatörerna som finns i det här området. Tyvärr är det otroligt svårt att få det att fungera, trots att det är något som jag tror att alla EU-länder är överens om kommer att vara bra, säger Thomas Danielsen.

Tror du att hon kommer att nå sitt mål?

– Nej, det tror jag tyvärr inte. Det är en svår uppgift.

Gröna rådet och Dansk industri stödjer

Det ändrar dock inte det faktum att ambitionen har ett brett stöd i Danmark, där den stöds av både Rådet för Grön Omställning och DI Transport, utöver regeringen.

Båda organisationerna är också mer optimistiska om sannolikheten för framgång, än transportministern.

– Det här är ett mycket bra förslag, eftersom det är en av de saker som kan göras för att främja tågtrafiken inom en överskådlig tidsram, säger Jeppe Juul, chef för transportpolitik på Rådet för grön omställning.

Med det sagt förväntar vi oss inte att det kommer att ha någon betydande inverkan på CO2-utsläppen.

Jeppe Juul
Chef för transportpolitik på Rådet för grön omställning
– Med det sagt förväntar vi oss inte att det kommer att ha någon betydande inverkan på CO2-utsläppen. Men det är en jättebra idé och det kommer att göra det lättare att resa i Europa med tåg, fortsätter han.

Karsten Lauritzen, direktör för DI Transport, som har med DSB på medlemslistan, ser också framtidsutsikter i EU-kommissionens ambitioner.

– Det kommer att vara bra för passagerarna eftersom det kommer att ge mer transparens och rättvis, och jämlik konkurrens. Vi stöder detta i den danska industrin, säger Karsten Lauritzen.

Han påpekar dock att man måste se till att inte lägga onödigt stora bördor på järnvägsoperatörerna när ett framtida system ska byggas ut.

– Det är viktigt att man gör det så enkelt, smidigt och effektivt som möjligt för de som driver verksamheten på järnvägen, säger han.

Det faktum att det inte har lyckats ännu, tyder på att det inte är helt enkelt. Vad ser du som förklaringen till att det inte finns idag?

– Det är enormt svårt, bland annat för att det är så många IT- och biljettsystem som ska prata med varandra, säger Karsten Lauritzen och tillägger:

– Men det är nog många danskar som under sommarsemestern har fått reda på att både Danmark och Europa håller på att gå över till bilar. Så kollektivet måste bli mer attraktivt. Det blir det om du kan köpa en biljett som gör att du enkelt och smidigt kan köra genom flera länder, säger Karsten Lauritzen.

Artikeln är en översättning och bearbetning från Altinget.dk


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024