Miljökompensation på räls förlängs – men breddad ekobonus ligger fortsatt i hamn

De två stöden som är tänkta att stimulera till överflyttning av gods har hängt löst, men av olika skäl. Järnvägsstödet får nu regeringens gröna ljus att förlängas efter 2025, men fortsatt dröjer besked om stödet som också kan gå till sjöfarten.

Miljökompensationen, som hittills främst gått till statliga Green Cargo, föreslås förlängas även efter 2025. <br>
Miljökompensationen, som hittills främst gått till statliga Green Cargo, föreslås förlängas även efter 2025.
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Jacob Hederos

Under åren 2021-2025 har regeringar kontinuerligt skjutit till 550 miljoner kronor årligen för att ”stärka järnvägens konkurrenskraft och bidra till överflyttning av godstransporter från landsväg till järnväg”.

Utöver ett pandemitillskott

Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Infrastruktur

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024