Debatt: "Etanolen behöver en nystart"
DEBATT. En bättre politik för etanol skulle kunna minska utsläppen med 800 000 ton koldioxid per år. Här är våra åtta förslag på hur villkoren för etanol enkelt kan förbättras, skriver Gustav Melin, Svenska Bioenergiföreningen, Hilde Wahl, St1, Gustaf Landahl, Stockholms stad, Tomas Nilsson, Sekab och Alarik Sandrup, Lantmännen
Gustav Melin, vd, Svenska Bioenergiföreningen
Hilde Wahl, vd, St1 Sverige AB
Gustaf Landahl, avdelningschef Miljöförvaltningen Stockholms stad
Tomas Nilsson, vd, Sekab
Alarik Sandrup, näringspolitisk chef, Lantmännen
Sverige är ledande i Europa när det gäller att byta ut fossila drivmedel mot förnybara biodrivmedel. Under de senaste åren har det nästan helt skett genom byte från fossil diesel till biodiesel, medan omställningen på bensinmarknaden varit mycket blygsam. Användningen av etanol har till och med minskat. Det är mycket olyckligt. Vi behöver en omställning på hela drivmedelmarknaden. För att klara de högt ställda klimatmålen för år 2030 behöver vi alla klimatvänliga bränslen, både biodiesel, etanol, biogas och förnybar el. Det är dags att göra en nysatsning på etanol i Sverige.
Etanol det ledande biodrivmedlet
Etanol är ett utmärkt förnybart drivmedel som kan tillverkas av en rad olika råvaror för att ersätta bensin och därmed minska utsläppen av fossil koldioxid. Etanol är det ledande biodrivmedlet globalt; år 2016 producerades 101 miljoner kubikmeter – mer än 70 procent av den globala användningen av biodrivmedel. De stora volymerna ger försörjningstrygghet. Det går alltid att köpa etanol på världsmarknaden. Kina har tagit ett beslut om att införa tio procent etanol i all bensin (E10) till år 2020 vilket skulle göra Kina till världens största etanolmarknad med över 13 miljoner kubikmeter.
Låg kostnad och god klimatprestanda
Etanol är också det biodrivmedel som kan framställas till lägst kostnad och med mycket goda klimatprestanda. Det senare bevisas av den svenska etanolfabriken Lantmännen Agroetanol i Norrköping, som reducerar klimatpåverkan med 90-95 procent jämfört med bensin. Etanol kan också framställas av skogsråvara, vilket St1 nu demonstrerar i sin fabrik i Kajaani, liksom Sekab vid sin demoanläggning i Örnsköldsvik. Och Sekab levererar en etanol av rester från cellulosaproduktion som ger en 96-procentig koldioxidminskning jämfört med bensin.
Etanol är ett utmärkt förnybart drivmedel som kan tillverkas av en rad olika råvaror för att ersätta bensin och därmed minska utsläppen av fossil koldioxid.
Etanol är en enkel molekyl, som kan förbrännas med mycket låga utsläpp, något som noteras i en aktuell rapport från EU-kommissionen. Det gör etanolen till en självklar partner med elektrifiering när vi nu ersätter fossila drivmedel i bilparken. Etanol har också högre oktantal än bensin. Etanol är ett miljövänligt, rent och högvärdigt bränsle. Etanol kan användas både i låginblandning och höginblandning (E85 för personbilar och ED95 för tung trafik).
"Mycket angeläget"
För Sveriges del är det mycket angeläget att ta vara på distributionsnätet och pumparna för E85. Infrastruktur för högblandad etanol finns i USA, Brasilien, Thailand och Sverige. I Europa finns en blygsam motsvarighet främst i Frankrike. Därmed inte sagt att E85 är ett okänt fenomen. I Brasilien och USA finns 45 miljoner flexifuelbilar som kan köras på E85, så det är en sedan decennier väl beprövad teknik som fungerar i full kommersiell skala.
Svenska mackägare har investerat stora belopp, ofta tvingade genom pumplagen, i detta distributionsnät som omfattar cirka 1 800 pumpar för E85. Det handlar om en investering på närmare ett par miljarder kronor, som vi borde ta vara på.
"Lågt hängande frukter"
Vi tycker att man ska skapa en nytändning för etanolen. Vi ger här ett antal förslag på hur detta kan göras. Förslag riktade både till politikerna och till företagen. De flesta är ”lågt hängande frukter”.
1. Ge flexifuelbilar för E85 samma bonus inom bonus/malus som nu kommer att ges till bifuelbilar för biogas: 10 000 kronor Det är bara en bråkdel av det stöd man vill ge till elbilar och till laddhybrider, som vi ofta inte vet hur mycket de körs på el och fossilt. Om 10 procent av nyförsäljningen (35 000 bilar) blir flexifuelbilar och tankas med E85 ger det en reduktion av koldioxidutsläppen med cirka 50 000 ton per år.
2. Ge en extra bonus för laddhybrider med flexifuel, och kräv att alla laddhybrider efter ett visst datum ska vara flexifuel. Det borde vara en självklarhet att hybrider inte ska gå på fossilt bränsle för att kallas miljöbilar. Ett sådant krav finns redan på hybridbussar för att man ska dela ut premier till dem.
3. Genomför en informationskampanj för att förmå ägare till flexifuelbilar att tanka E85. Om alla drygt 220 000 flexifuelbilar som i dag går på svenska vägar tankades med etanol skulle det minska utsläppen av koldioxid med 340 000 ton per år.
4. Inför tankningskrav på förnybart drivmedel för alla förmånsbilar och hybrider, som har någon form av skattereduktion.
5. Höj koldioxidreduktionen för bensinkvoten inom den föreslagna reduktionsplikten till omkring 10 procent snarast, för att införa E10 i all standardbensin. Det ger en minskning av utsläppen av koldioxid med 360 000 ton per år. I Frankrike är E10 nu det ledande bensinbränslet och Belgien införde E10 vid förra årsskiftet. I USA är E10 regel och där finns det redan över 1000 pumpar för E15. Även i Europa borde vi kunna vidare med högre inblandning ända upp till 25 procent genom ändringar av bränslekvalitetsdirektivet och bensinstandarden.
6. Inför ett konverteringsbidrag för bilister som vill konvertera sin befintliga bensinbil till flexifuel. Det kostar omkring 10 000-15 000 kronor per bil att göra en
sådan konvertering. Till skillnad från den införda elcykelpremien ger det en direkt och säker minskning av utsläppen, som kan värderas till cirka 1 700 kilo
koldioxid per bil och år. Om 10 000 bilister konverterar blir det en minskning av utsläppen med 17 000 ton per år.
7. Se till att få igång ökad svensk produktion av etanol, både från jordbruksråvara och från skogsråvara. Detta kan bara ske i samverkan mellan staten och privata aktörer. Staten kan tillhandahålla generöst stöd för demonstrationsanläggningar för etanolproduktion från skogsråvara, och garantera en marknad för klimatsmart etanol genom att höja kvoten inom reduktionsplikten.
8. Verka inom EU för att ta bort restriktioner för etanol och energigrödor.
Sverige måste återta ledartröjan
Den svenska politiken kring miljöfordon och miljövänliga bränslen har karaktäriserats av snabba kast och trender. Först satsade vi allt på etanol, sedan kallades snåla dieslar ”miljöbilar”, och i dag är elfordon i ropet. Vi är övertygade om att det behövs en mix av många olika lösningar för att komma i mål med en radikal omställning av trafiksektorn för att nå det ambitiösa mål riksdagen beslutat. Vad vi satsar på bör styras av generella regler för utsläpp av koldioxid, partiklar och kväveoxid, inte av vilken teknik som används. Etanol har mycket goda förutsättningar att återigen bli en viktig del av omställningen, tillsammans med biodiesel, biogas och elektrifiering. Sverige måste återta sin ledarposition inom etanol.
Våra exempel visar att man ganska enkelt kan reducera utsläppen från de bilar som drivs med bensin med cirka 800 000 ton koldioxid per år genom att skapa bättre villkor för etanolen.