Debatt

Ge svenska skolbarn en bänkgaranti

Traditionella bänkar borde vara en rättighet för elever på låg- och mellanstadiet. Det skriver Carl Otto Engberg, oppositionsråd (L) i Huddinge.

Varje elev på låg- och mellanstadiet har rätt till en egen skolbänk, skriver debattören.
Varje elev på låg- och mellanstadiet har rätt till en egen skolbänk, skriver debattören.Foto: Ali Lorestani/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

”Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass”, berättar en femteklassare för SVT. Den nya enkätundersökningen från Lilla Aktuellt och SVT visar en skrämmande bild av vardagen för många mellanstadieelever.

Lärarnas auktoritet har undergrävts

Bråk, slagsmål, skrik och elever som hoppar upp på borden är en verklighet som gör att var fjärde elev har svårt att koncentrera sig. Det här är inte bara en tragisk situation för de enskilda eleverna – det är ett allvarligt underbetyg för skolan i Sverige. Varje elev har rätt till en trygg och lugn studiemiljö, men för många barn i Sverige i dag är det precis tvärtom.

Under de senaste årtiondena har vi kunnat bevittna en förändring i våra skolor: De traditionella skolbänkarna, som länge symboliserade ordning och studiero i klassrummet, har gradvis ersatts av bord och skåp där eleverna förvarar sina läromedel. Vad som vid första anblick kan verka som en harmlös förändring i klassrummets möblering, speglar i själva verket en förändring av skolans pedagogiska inriktning.

Den här utvecklingen har varit en del av en trend där struktur och tydliga ramar fått ge vika för en miljö där lärarnas auktoritet alltmer undergrävts. Förväntningarna på eleverna har sänkts och den ordning som är så avgörande för inlärning har blivit allt svårare att upprätthålla.

Elever förtjänar en personlig arbetsplats

Vi ser nu konsekvenserna i form av stökigare klassrum, brist på studiero och en skola som inte längre förmår att ge alla elever de förutsättningar de behöver. Vi liberaler vill därför ta ett konkret steg genom att ge varje elev på låg- och mellanstadiet i kommunen rätt till en egen skolbänk. För vissa kan detta låta som en marginell förändring – men effekten av en personlig arbetsplats ska inte underskattas.

Förväntningarna på eleverna har sänkts och den ordning som är så avgörande för inlärning har blivit allt svårare att upprätthålla.

Att ha en egen skolbänk är inte bara en praktisk förvaringslösning. Det handlar om att ge varje elev en fast plats där de kan ha sina böcker, pennor och material lättillgängliga. Detta innebär färre avbrott under lektionen – avbrott som idag stör både elever och lärare. I stället för att elever ska behöva lämna sin plats för att hämta saker, eller dela på arbetsytor med andra, kan de i stället fokusera på det som faktiskt är viktigt: att lära sig. För klasser som i dagsläget inte har ett eget klassrum ska inriktningen vara eget klassrum och rätt till skolbänk på sikt.

Ta tillbaka skolbänken

Att satsa på traditionella skolbänkar handlar om att ge våra barn de bästa förutsättningarna att lyckas, både idag och i framtiden. Färre störningsmoment, mindre spring i och mer koncentration under lektionstid. Ett lugnt och ordnat klassrum är en grundläggande byggsten för detta. Att återupprätta en klassrumsmiljö med ordning och reda betyder som allra mest för de barnen som behöver det mest.

Liberalerna tar nu tillbaka svensk skola till grunderna. Alla elever har rätt till en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero – rätten till en egen skolbänk är ett viktigt steg på den vägen.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024