Ny Pisa-analys kopplar låga resultat till bristande studiero

Skolverket pekar i en ny analys ut samband mellan dålig studiero och låga kunskapsresultat i Pisa-undersökningen 2022. ”Nedslående att se att vi ligger så här dåligt till”, säger skolminister Lotta Edholm (L). 

”Alla elever ska känna sig trygga i skolan och få möjlighet att fokusera på att lära sig saker på lektionerna”, säger Lotta Edholm. 
”Alla elever ska känna sig trygga i skolan och få möjlighet att fokusera på att lära sig saker på lektionerna”, säger Lotta Edholm. Foto: Pontus Lundahl/TT
Rebecka Prahl

Elever som upplever en bristande studiero på matematiklektionerna har lägre resultat i matematik i Pisa-undersökningen 2022 jämfört med de elever som upplever att de har studiero.  

Det kommer Skolverket

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Utbildning

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024